Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konstytucja RP. Rozdział IX – Organy kontroli państwowej i ochrony prawa. Organy konstytucyjne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11) przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje zapisy w Konstytucji RP dotyczące Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
charakteryzuje kompetencje organów kontroli państwowej i ochrony prawa;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz organów konstytucyjnych;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– grupa 1 – NIK – skład, sposób powoływania, kompetencje, zakres kontroli;
– grupa 2 – RPO – sposób powoływania, kompetencje, działania;
– grupa 3 – RPD – sposób powoływania, kompetencje, działania;
– grupa 4 – KRRiT – skład, sposób powoływania, kompetencje, działania;
– grupa 5 – RPO – skarga do rzecznika, przykłady, wyniki działań.
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Konstytucja RP. Rozdział IX – Organy kontroli państwowej i ochrony prawa. Organy konstytucyjne” i omówienie celów zajęć.
Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji (oprócz grupy 5). Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Uczniowie z grupy 5 przedstawiają swoją prezentację nt. skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich. Pozostali uczniowie zapisują przykłady spraw, jakimi zajmował się RPO i pytania z nimi związane. Następnie prowadzą dyskusję dotyczącą rodzaju skarg wpływających do RPO, procedury ich składania, wyników rozpatrzenia itp. Na końcu odpowiadają na pytanie: „Czy według nich urząd RPO działa skutecznie?”.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie prezentacji, sekcji „Przeczytaj” oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze
Ustawa o Rzeczniku Praw Obywatelskich z dnia 15 lipca 1987 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r., isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.