Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest pierwsza prędkość kosmiczna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | urządzenie multimedialne dla każdej grupy uczniów |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał oraz „Jak poruszają się satelity wokół Ziemi?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Materiał należy połączyć z lekcją o pierwszej prędkości kosmicznej dla różnych planet. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy jeżeli w tym momencie lekcji wystrzeliłby kulę z prędkością równą pierwszej prędkości kosmicznej, to czy stałaby się ona naprawdę satelitą Ziemi? Dlaczego pierwszą prędkość kosmiczną nazywa się wartością teoretyczną? Rozpoczyna się burza mózgów mająca na celu pokazać uczniom problemy związane z oporami ruchu, grawitacją innych ciał niebieskich. Uczniowie w formie dyskusji starają się znaleźć odpowiedź na postawione przez nauczyciela pytanie. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup – każda nie więcej niż 4 osoby. Każdej grupie przydzielona jest planeta. Mogą być to planety spoza Układu Słonecznego. Uczniowie w grupach szukają w Internecie i dostępnych źródłach niezbędnych informacji, aby wyznaczyć pierwszą prędkość kosmiczna dla swojej planety. Następnie wyznaczają tę prędkość, a także liczą pierwszą prędkość kosmiczną dla gwiazdy centralnej wokół której krąży ich planeta. Następnie porównują, ile razy pierwsza prędkość kosmiczna planety jest mniejsza od prędkości gwiazdy. Dodatkowo też porównują ich masy oraz promienie. | |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu lub na lekcji. |