Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie związki chemiczne zaliczamy do cukrów?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
1) dokonuje podziału cukrów na proste i złożone, klasyfikuje cukry proste ze względu na liczbę atomów węgla w cząsteczce i grupę funkcyjną.
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
1) dokonuje podziału cukrów na proste i złożone, klasyfikuje cukry proste ze względu na liczbę atomów węgla w cząsteczce i grupę funkcyjną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie obserwowania i wyciągania wniosków;
kompetencje w zakresie formułowania hipotez;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia związki chemiczne zaliczane do cukrów;
analizuje skład kilku produktów spożywczych;
zbada wpływ stężonego kwasu siarkowego(VI) na cukier spożywczy;
zbada skład pierwiastkowy węglowodanów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
emocjonalna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
doświadczenie chemiczne;
gra edukacyjna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału.
Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: nauczyciel prosi uczniów, aby wyjęli produkty spożywcze, które posiadają i sprawdzili skład pod kątem podziału na węglowodany, białka i tłuszcze. Nauczyciel również posiada etykiety po czekoladzie, dżemie, jogurcie itp. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują ilość węglowodanów zawartą w 100 g produktu, nauczyciel zapisuje wyniki na tablicy. Uczniowie wyjaśniają pojęcia „węglowodany”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje podziału węglowodanów ze względu na budowę ich cząsteczek (tak jak w e‑materiale). Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach.
Nauczyciel wyznacza spośród uczniów asystenta, który w obecności nauczyciela przeprowadza doświadczenie chemiczne „Jak zbudowane są cząsteczki węglowodanów?” (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie zapisują w wirtualnym dzienniczku wcześniej problem badawczy, hipotezę, a w trakcie wykonania doświadczenia - obserwacje, równania reakcji zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej oraz formułują wniosek. Chętne lub wybrane osoby odczytują swoje notatki, a równanie chemiczne zapisują na tablicy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje.
Uczniowie wykorzystując wiedzę zdobytą podczas lekcji, samodzielnie grają w grę edukacyjną „chemiczni milionerzy”, zawartą w e‑materiale.
Uczniowie pracują w parach z częścią „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Czy sacharydy to inna nazwa węglowodanów?
Czy cukry składają się z atomów węgla, wodoru i tlenu?
Czy sacharydy dzielimy na monosacharydy, oligosacharydy i polisacharydy?
Czy glukoza należy do oligosacharydów?
Czy skrobia to polisacharyd?
Czy sacharoza należy do monosacharydów?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji..
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grę dydaktyczną uczniowie mogą wykorzystać jako powtórzenie treści albo przygotowując się do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy sacharydy to inna nazwa węglowodanów?
Czy cukry składają się z atomów węgla, wodoru i tlenu?
Czy sacharydy dzielimy na monosacharydy, oligosacharydy i polisacharydy?
Czy glukoza należy do oligosacharydów?
Czy skrobia to polisacharyd?
Czy sacharoza należy do monosacharydów?
Etykiety po produktach spożywczych, np. czekoladzie, dżemie, jogurcie itp.
Doświadczenie chemiczne: „Z jakich pierwiastków zbudowane są cząsteczki węglowodanów?”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka/szalka Petriego, wkraplacz, łyżeczka.
Odczynniki chemiczne: stężony kwas siarkowy(VI), cukier spożywczy.
Przebieg doświadczenia:
Do zlewki/szalki Petriego wsyp niewielką ilość cukru i dodaj kilka kropli stężonego kwasu siarkowego(VI).
6. Karta charakterystyki kwasu siarkowego(VI).