Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Misje kometarne – czym są i jakich informacji dostarczają? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | projektowa |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablety dla każdej grupy uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Bezzałogowe misje kosmiczne” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje uczniom zapoznanie się z tematem bezzałogowych misji kosmicznych oraz z niniejszym e‑materiałem o sondzie Giotto. Stawia pytania, na które uczniowie muszą znaleźć samodzielnie odpowiedzi:
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel sprawdza, jak uczniowie poradzili sobie ze znalezieniem odpowiedzi na wcześniej postawione pytania w formie wspólnej dyskusji. Główny nacisk kładzie na misję Giotto, która była pierwszą misją przeprowadzoną przez ESA, oraz na misję ROSETTA, która była pierwszą misją kometarną zrzucającą próbnik na powierzchnię komety. Następnie dzieli uczniów na grupy nie większe niż 4 osoby. Istotne jest, aby dobierać uczniów tak, aby każdy miał przydzielone zadanie, któremu sprosta – łatwe zadanie dla osób niezainteresowanych, trudniejsze, bardziej złożone, dla uczniów zainteresowanych astronomią lub inżynierią. Projekt ma być sukcesem dla każdego ucznia. Każda grupa zbiera informacje o wybranej przez nauczyciela kometarnej sondzie kosmicznej (https://sci.esa.int/web/rosetta/-/54343-missions-to-comets), a następnie przygotowuje na ten temat prezentację w dowolnej formie: plakat, prezentacja multimedialna, model z wykładem, itp. Całe przygotowania odbywają się pod nadzorem nauczyciela. Uczniowie w każdej chwili mogą swój projekt konsultować z nauczycielem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie prezentują swoje prace na dniach otwartych dla rodziców, Dniu Fizyki w szkole, lub innym wydarzeniu szkolnym. | |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium uczniowie oglądają samodzielnie w domu. |