Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Misje kometarne – czym są i jakich informacji dostarczają?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wykorzystuje samodzielnie wyszukane informacje o misjach mających na celu analizę komet,

  2. analizuje problemy związane z misjami kometarnymi,

  3. wymienia misje kometarne.

Strategie nauczania:

projektowa

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablety dla każdej grupy uczniów

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Bezzałogowe misje kosmiczne”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zadaje uczniom zapoznanie się z tematem bezzałogowych misji kosmicznych oraz z niniejszym e‑materiałem o sondzie Giotto. Stawia pytania, na które uczniowie muszą znaleźć samodzielnie odpowiedzi:

  • Czym różni się misja kometarna od innych misji kosmicznych?

  • Jakie szczególne problemy związane są z misjami kometarnymi?

  • Czym cechują się sondy badające komety?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel sprawdza, jak uczniowie poradzili sobie ze znalezieniem odpowiedzi na wcześniej postawione pytania w formie wspólnej dyskusji. Główny nacisk kładzie na misję Giotto, która była pierwszą misją przeprowadzoną przez ESA, oraz na misję ROSETTA, która była pierwszą misją kometarną zrzucającą próbnik na powierzchnię komety. Następnie dzieli uczniów na grupy nie większe niż 4 osoby. Istotne jest, aby dobierać uczniów tak, aby każdy miał przydzielone zadanie, któremu sprosta – łatwe zadanie dla osób niezainteresowanych, trudniejsze, bardziej złożone, dla uczniów zainteresowanych astronomią lub inżynierią. Projekt ma być sukcesem dla każdego ucznia. Każda grupa zbiera informacje o wybranej przez nauczyciela kometarnej sondzie kosmicznej (https://sci.esa.int/web/rosetta/-/54343-missions-to-comets), a następnie przygotowuje na ten temat prezentację w dowolnej formie: plakat, prezentacja multimedialna, model z wykładem, itp. Całe przygotowania odbywają się pod nadzorem nauczyciela. Uczniowie w każdej chwili mogą swój projekt konsultować z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują swoje prace na dniach otwartych dla rodziców, Dniu Fizyki w szkole, lub innym wydarzeniu szkolnym.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium uczniowie oglądają samodzielnie w domu.