Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. Rozdział III. Źródła prawa – analiza aktu prawnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych;
3) wyjaśnia, jakie są w Rzeczypospolitej Polskiej źródła dochodów samorządu terytorialnego (dochody własne, dotacje, subwencje) i kierunki ich wydatków.
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst III rozdziału Konstytucji RP;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu „Konstytucja RP. Źródła prawa” i celów zajęć.
2. Rozpoznanie wiedzy potocznej uczniów. W trakcie burzy mózgów opracowują oni mapę myśli związaną z przedstawionym tematem. Wybrana osoba zapisuje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem III rozdziału Konstytucji RP i dyskutują na temat konsekwencji wynikających z pojawienia się po raz pierwszy w historii polskiego konstytucjonalizmu osobnego rozdziału poświęconego źródłom prawa.
2. Praca z multimedium. Uczniowie podzieleni na dwie grupy, korzystając z prezentacji multimedialnej i widżetu, przygotowują się do analizy formalnej i znaczeniowej III rozdziału Konstytucji RP.
3. Po zakończeniu prac następuje analiza kolejnych artykułów Konstytucji. Uczniowie (na przemian) z grupy pierwszej i drugiej analizują fragmenty pod kątem formalnym i znaczeniowym. Pozostali sporządzają notatki.
4. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej źródeł prawa w Polsce. W tym czasie grupa pięciu uczniów przeszukuje pozostałe rozdziały Konstytucji pod kątem innych źródeł prawa niż te zawarte w rozdziale III.
5. Następuje dyskusja, po której wybrane osoby prezentują wnioski, a grupa uczniów przedstawia informacje na temat znalezionych przez siebie innych źródeł prawa.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie w ramach podsumowania wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.