Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. Rozdział III. Źródła prawa – analiza aktu prawnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych;

3) wyjaśnia, jakie są w Rzeczypospolitej Polskiej źródła dochodów samorządu terytorialnego (dochody własne, dotacje, subwencje) i kierunki ich wydatków.

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst III rozdziału Konstytucji RP;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

1. Przedstawienie tematu „Konstytucja RP. Źródła prawa” i celów zajęć.

2. Rozpoznanie wiedzy potocznej uczniów. W trakcie burzy mózgów opracowują oni mapę myśli związaną z przedstawionym tematem. Wybrana osoba zapisuje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem III rozdziału Konstytucji RP i dyskutują na temat konsekwencji wynikających z pojawienia się po raz pierwszy w historii polskiego konstytucjonalizmu osobnego rozdziału poświęconego źródłom prawa.

2. Praca z multimedium. Uczniowie podzieleni na dwie grupy, korzystając z prezentacji multimedialnej i widżetu, przygotowują się do analizy formalnej i znaczeniowej III rozdziału Konstytucji RP.

3. Po zakończeniu prac następuje analiza kolejnych artykułów Konstytucji. Uczniowie (na przemian) z grupy pierwszej i drugiej analizują fragmenty pod kątem formalnym i znaczeniowym. Pozostali sporządzają notatki.

4. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej źródeł prawa w Polsce. W tym czasie grupa pięciu uczniów przeszukuje pozostałe rozdziały Konstytucji pod kątem innych źródeł prawa niż te zawarte w rozdziale III.

5. Następuje dyskusja, po której wybrane osoby prezentują wnioski, a grupa uczniów przedstawia informacje na temat znalezionych przez siebie innych źródeł prawa.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie w ramach podsumowania wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.