Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Co oznacza skrótowiec VSEPR?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, spIndeks górny 2, spIndeks górny 3) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie skrótowca VSEPR;

  • analizuje reguły VSEPR;

  • stosuje reguły VSEPR do wyznaczenia kształtu prostych cząsteczek związków chemicznych;

  • ocenia liczbę wolnych par elektronowych wokół atomu centralnego i proponuje kształt cząsteczki.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów;

  • modelowanie;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Jakie znacie skrótowce, używane w chemii? Czy znacie ich znaczenia? Czy wiecie, że za pomocą skrótowców określono symbole niektórych pierwiastków chemicznych, a także nazwy niektórych technik eksperymentalnych? Czy wiecie, co oznacza skrótowiec VSEPR

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć: „Co oznacza skrótowiec VSEPR?” i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cele lekcji.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół skrótu VSEPR.

Faza realizacyjna:

  1. Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, analizują założenia metody VSEPR oraz dwie, związane z nią, reguły. Po minionym czasie, chętne osoby omawiają założenia oraz reguły na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą doprecyzować wypowiedzi kolegów lub koleżanek. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje lub koryguje ewentualne błędy.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom plastelinę i wykałaczki/zapałki. Uczniowie w parach, podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń zawartych w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, budują modele cząsteczek związków chemicznych z zastosowaniem teorii VSEPR. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich i weryfikuje poprawność skonstruowanych modeli.

  3. Uczniowie analizują medium bazowe – film samouczek, na podstawie którego utrwalą, czym jest liczba przestrzenna i jak się ją oblicza.

  4. W ramach sprawdzenia wiedzy, uczniowie w parach wykonują ćwiczenia załączone do medium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Co oznacza skrótowiec VSEPR?” i inicjuje krótką rozmowę na temat celów lekcji – czy wszystkie zostały spełnione? Jeśli nie, to dlaczego?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • plastelina;

  • wykałaczki/zapałki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.