Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Co oznacza skrótowiec VSEPR?
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, spIndeks górny 22, spIndeks górny 33) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie skrótowca VSEPR;
analizuje reguły VSEPR;
stosuje reguły VSEPR do wyznaczenia kształtu prostych cząsteczek związków chemicznych;
ocenia liczbę wolnych par elektronowych wokół atomu centralnego i proponuje kształt cząsteczki.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
modelowanie;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Jakie znacie skrótowce, używane w chemii? Czy znacie ich znaczenia? Czy wiecie, że za pomocą skrótowców określono symbole niektórych pierwiastków chemicznych, a także nazwy niektórych technik eksperymentalnych? Czy wiecie, co oznacza skrótowiec VSEPR
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć: „Co oznacza skrótowiec VSEPR?” i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cele lekcji.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół skrótu VSEPR.
Faza realizacyjna:
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, analizują założenia metody VSEPR oraz dwie, związane z nią, reguły. Po minionym czasie, chętne osoby omawiają założenia oraz reguły na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą doprecyzować wypowiedzi kolegów lub koleżanek. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje lub koryguje ewentualne błędy.
Nauczyciel rozdaje uczniom plastelinę i wykałaczki/zapałki. Uczniowie w parach, podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń zawartych w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, budują modele cząsteczek związków chemicznych z zastosowaniem teorii VSEPR. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich i weryfikuje poprawność skonstruowanych modeli.
Uczniowie analizują medium bazowe – film samouczek, na podstawie którego utrwalą, czym jest liczba przestrzenna i jak się ją oblicza.
W ramach sprawdzenia wiedzy, uczniowie w parach wykonują ćwiczenia załączone do medium.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Co oznacza skrótowiec VSEPR?” i inicjuje krótką rozmowę na temat celów lekcji – czy wszystkie zostały spełnione? Jeśli nie, to dlaczego?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
plastelina;
wykałaczki/zapałki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.