Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wyznaczanie i prognozowanie wartości przyszłych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz funkcję
REGLINX()
w prognozowaniu zmian wartości.Dowiesz się, jak dokonać obliczeń uwzględniając odbicie trendu.
Poznasz sposób na prognozowanie wartości z zastosowaniem wykładniczego trendu wzrostu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wyznaczanie i prognozowanie wartości przyszłych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– jak szybko szacować prognozowane wartości na podstawie posiadanych informacji?
– jak otrzymać pewien margines bezpieczeństwa, gdyby prognozy okazały się nietrafne?
– jak prognozować przyszłe wartości za pomocą funkcjiREGEXPW()
?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Rodzice poprosili cię o pomoc w sklepie. Chcą się dowiedzieć, kiedy powinni zrobić dostawę, aby nie zabrakło żadnego z produktów. Na podstawie danych ze sprzedaży trzech produktów najczęściej kupowanych w minionym tygodniu wyznacz najlepszy przewidywany termin na uzupełnienie magazynu.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Polecenie 2: „Co roku, przed Bożym Narodzeniem pomagasz rodzicom w prowadzeniu małego internetowego sklepu z zabawkami. Jest to okres, w którym sprzedaż jest największa. Ponadto z roku na rok przybywa wysłanych zabawek, dlatego chcecie zaplanować zakup towarów tak, aby jak najmniej zostało ich w magazynie po świętach. Na podstawie danych z ostatnich 10 lat wylicz przewidywalną ilość zabawek, jaką uda wam się sprzedać.” z sekcji „Samouczek I” uczniowie wykonują w parach. Następnie łączą się w grupy czteroosobowe i porównują swoje rozwiązania, wybierając najlepsze. Wybrana lub chętna grupa prezentuje swój rezultat na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się wspólnie z filmem z sekcji „Samouczek II”. Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 1: „Zapytaj panią ekspedientkę w szkolnym sklepiku, jak się zmieniała ilość sprzedanych słodyczy w przeciągu ostatnich 10 dni. Używając poznanych funkcji dokonaj prognozy stanów na najbliższe 7 dni. Uwzględnij zniżkę globalną w wysokości 25%”. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania i do obliczania prognozowanych wartości zastosuj indywidualną zniżkę dla niektórych danych składowych.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy rozwiązując polecenie, zapisują także problemy i pytania z nim związane. Po rozwiązaniu zadania chętny uczestnik zajęć przedstawia wynik swojej pracy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek III”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.