Nie zawsze prosty trend liniowy jest właściwy do wyznaczenia prognozy. Excel oferuje także możliwość obliczenia wartości przyszłych z zastosowaniem wykładniczego trendu wzrostu. Jest to przydatne, kiedy dane nie rozkładają się w sposób liniowy. Trend wykładniczy często wykorzystywany jest gdy dane rosną lub maleją coraz szybciej. Prognozę taką wyznaczysz za pomocą funkcji REGEXPW(). Na filmie przedstawiono wyniki obliczeń z zastosowaniem wykładniczego trendu wzrostu. Pobierz plik z przykładowymi danymi umieszczony poniżej filmu. Do obliczenia prognozy została zastosowana następująca formuła:
Linia 1. znak równości REGEXPW otwórz nawias okrągły $B$4 dwukropek $B$13 średnik $A$4 dwukropek $A$13 średnik A14 zamknij nawias okrągły.
Wyniki należy zaokrąglić do wartości całkowitych.
Wyjaśnienie działania formuły:
Funkcja REGEXPW() nie różni się w zasadniczy sposób od REGLINX(). Jej składnia jest następująca: REGEXPW(znane_Y;znane_X;nowe_X).
Pierwsze dwa argumenty to wartości znane – odpowiednio z kolumny B i A; pamiętaj, że dwa zakresy dla tych argumentów powinny składać się z takiej samej liczby danych. Trzeci argument (nowe_X) to wartość, dla której obliczana jest prognoza – w formule to komórka A14, czyli liczba 11.
Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu adresowania względnego i bezwzględnego możesz wygodnie skopiować formułę na dalszy zakres tabeli.
RJ5dcg1B55JI0
Pobierz przykładowe dane:
RXU1b7tj8uA0S
3
Ćwiczenie 1
Prowadzisz kanał w portalu YouTube. Bardzo chciałbyś osiągnąć próg 100 tys. subskrypcji. Ostatnio udało ci się nagrać filmik, który zdobył dużą popularność i codziennie przez 7 dni przybywało ci o 8% subskrypcji więcej niż było dnia poprzedniego. Sprawdź, jak szybko udałoby ci się osiągnąć wymarzoną liczbę fanów twojego kanału, jeżeli w pierwszym dniu subskrybowało go 15 tys. osób. Sporządź wykres linii trendu.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1cIj3c6v1yjg
REa3gfJTpp6xo
Ćwiczenie 2
Pracujesz dorywczo w pizzerii. Niedawno twój szef zainwestował w nową reklamę na bilbordzie w centrum miasta. Od tego czasu udało ci się zaobserwować większą liczbę klientów. W pierwszym tygodniu zauważyłeś, że codziennie przychodzi o około 10% więcej osób niż dnia poprzedniego. Szef poprosił cię, abyś obliczył przewidywaną liczbę gości w przyszłym tygodniu, wiedząc, że ostatniego dnia przed zamieszczeniem reklamy restaurację odwiedziło 60 osób.