Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Ekspansja Japonii w Azji i jej agresja na Chiny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób Japonia stała się potęgą militarną na Dalekim Wschodzie;
tłumaczy przyczyny wejścia Japonii na drogę ekspansji i nacjonalizmu w pierwszej połowie XX w.;
omawia podbój przez Japonię Mandżurii oraz inwazję na Chiny;
tłumaczy znaczenie haseł: Azja dla Azjatów, Armia Kwantuńska, kodeks bushido.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ekspansja Japonii w Azji i jej agresja na Chiny”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie (albo zgłoszeni wcześniej ochotnicy) prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują je z odpowiedziami koleżanki lub kolegi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Wymień tereny opanowane przez Japonię do 1941. Na jakie lata przypada największy rozwój ekspansji japońskiej?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia 3, zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie, jakiego rodzaju trudności dla Japonii mogły wynikać z podboju tak ogromnych obszarów? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, mogą dyskutować i wspólnie je analizować. Nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie krótkiej dyskusji.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia od 4 do 6: analizują ilustracje oraz mapę. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 8: analizują karykaturę i odnoszą ją do ówczesnej sytuacji politycznej.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 10 z sekcji „Sprawdź się”: „Japonia bezsprzecznie ponosi winę za zaostrzenie się sytuacji na Dalekim Wschodzie i eskalację konfliktu, który w rezultacie doprowadził do wybuchu II wojny światowej. We współczesnej historiografii zwraca się uwagę również na to, że część odpowiedzialności za rozwój wydarzeń na tym obszarze ponoszą państwa europejskie i Stany Zjednoczone. Wskazuje się, że Wielka Brytania nie przeciwstawiła się wzrostowi japońskiego ekspansjonizmu, a przez to zachęciła Japończyków do opanowywania dalszych terenów. Napisz w imieniu premiera brytyjskiego memoriał, w którym usprawiedliwisz zaniechanie działań rządu brytyjskiego przeciw Japonii, w chwili gdy ta rozpoczęła podbój Mandżurii”.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Wrocław 1992.
J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław–Warszawa–Kraków 1984.
E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 1998.
J. Fenby, The Penguin History of Modern China: The Fall and Rise of Great Power, London 2009.
Wskazówki metodyczne:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć omawiających świat na drodze do II wojny światowej.