Sprawdź się
Połącz w pary daty z odpowiednimi wydarzeniami.
przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski, incydent w Mukdenie, konferencja waszyngtońska, utworzenie Mandżukuo
| 1919 | |
| 1922 | |
| 1931 | |
| 1934 | |
| 1936 |
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami, a następnie dopasuj do nich wydarzenia, które były ich konsekwencjami.
Fragment A
Historia powszechna. Wiek XXWe wrześniu 1931 r. bez rozkazów z Tokio dokonano eksplozji na linii kolejowej, aby mieć pretekst do zajęcia Mukdenu, znajdującego się w rękach chińskich. Premier japoński próbował ograniczyć skutki tego kroku, ale armia kwantuńska ignorowała rozkazy z Tokio, które straciło kontrolę nad sytuacją, zwłaszcza że zajęcie Mukdenu wywołało euforię wśród społeczeństwa Nipponu [Japonii].
Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 272.
Fragment B
Pod koniec czerwca 1937 roku na zachodnim krańcu mostu pojawiło się kilkuset żołnierzy japońskich; ich ruchy śledziły wojska Kuomintangu [KMT] stacjonujące w twierdzy Wanping. O świcie 7 lipca Chińczycy odebrali telegram z japońskiego dowództwa informujący o zaginięciu jednego z żołnierzy, który – zdaniem Japończyków – ukrywa się na terenie twierdzy. Dowództwo japońskie zażądało prawa wkroczenia do twierdzy w celu przeszukania jej. […]
Pułkownik Ji za zgodą swego przełożonego generała Songa odmówił. Wieczorem tego samego dnia Matsui przesłał Ji ultimatum, w którym zapowiadał, że jeśli siły nie zezwolą wojskom japońskim wkroczyć do twierdzy w ciągu godziny, otworzy ogień. W chwili wysyłania ultimatum działa japońskie były już wycelowane na twierdzę. Tuż po północy 8 lipca artyleria japońska zaczęła bombardowanie twierdzy, a przed świtem przez most ruszyła piechota wspierana przez czołgi. […] Oddziały japońskie sforsowały most i po południu zajęły spory fragment twierdzy […].
agresja na Mandżurię, inwazja na Chiny
| Fragment A | |
| Fragment B |
Przeanalizuj tekst, a następnie uzupełnij luki w podanym niżej tekście.
Art. I. Wysokie Państwa układające się postanowią informować się nawzajem o działalności Międzynarodówki Komunistycznej, naradzać się nad koniecznymi środkami obronnymi realizować je w ścisłej współpracy.
Art. II. Wysokie Państwa układające się zaproszą wspólnie inne państwa, których spokój wewnętrzny zostanie zagrożony rozkładową działalnością Międzynarodówki Komunistycznej, do podjęcia środków obronnych w duchu niniejszego układu lub do uczestniczenia w niniejszym układzie
Cytat za: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 108.
Układ ten został zawarty między ................ a ................ w roku ............. Głównym celem tego układu było ............................................................................................................. Prawdziwym powodem jego podpisania było ............................................................... Doniosłość tego dokumentu polega na tym, że stał się ...............................................................................................................................................................................................................
Przeanalizuj obie karykatury i odwołując się do elementów graficznych, określ ich przesłanie.
Zapoznaj się z opisami obu karykatur i odwołując się do zawartych w nim elementów graficznych, określ ich przesłanie.


Przeanalizuj poniższą karykaturę, a następnie wskaż właściwe dokończenie zdania i uzasadnij swój wybór.

South China Sea - Morze południowochińskie
Pacific Ocean - Ocean Spokojny
Japan Sea - Morze Japońskie
Kiaochow - Jiaozhou
America - Stany Zjednoczone
China - Chiny
Russia - Rosja
Poland - ziemie polskie
Rumunia - Rumunia
Greece - Grecja
Adriatic Sea - Morze Adriatyckie
Aegean Sea - Morze Egejskie
Hungary - Węgry
Austria - Austria
Germany - Niemcy
Switzerland - Szwajcaria
Holland - Holandia
France - Francja
Spain - Hiszpania
Great Britain - Wielka Brytania
Nort Sea - Morze Północne
Denamrk - Dania
Baltic Sea - Morze Bałtyckie
Italy - Włochy
Słowniczek do mapy
Mediterranean Sea- Morze Śródziemne
South China Sea - Morze południowochińskie
Pacific Ocean - Ocean Spokojny
Japan Sea - Morze Japońskie
Kiaochow - Jiaozhou
America - Stany Zjednoczone
China - Chiny
Russia - Rosja
Poland - ziemie polskie
Rumunia - Rumunia
Greece - Grecja
Adriatic Sea - Morze Adriatyckie
Aegean Sea - Morze Egejskie
Hungary - Węgry
Austria - Austria
Germany - Niemcy
Switzerland - Szwajcaria
Holland - Holandia
France - Francja
Spain - Hiszpania
Great Britain - Wielka Brytania
Nort Sea - Morze Północne
Denamrk - Dania
Baltic Sea - Morze Bałtyckie
Italy - Włochy
Karykatura przedstawia sytuację w Europie...
- w 1931 r.
- w 1918 r.
- w 1905 r.
Przeanalizuj mapę i uzasadnij, że przedstawia ona sytuację na Dalekim Wschodzie w 1940 r.

Przeanalizuj poniższą tabelę, a następnie wskaż stwierdzenia prawdziwe i fałszywe.
Państwo | Pancerniki i krążowniki liniowe | Lotniskowce | |
|---|---|---|---|
tymczasowo | docelowo | ||
Wielka Brytania | 558 950 ts | 525 000 ts (533 000 t) | 135 000 ts (137 160 t) |
Stany Zjednoczone | 525 850 ts | 525 000 ts (533 000 t) | 135 000 ts (137 160 t) |
Japonia | 301 320 ts | 300 000 ts (320 000 t) | 81 000 ts (82 296 t) |
Francja | 221 170 ts | 175 000 ts (178 000 t) | 60 000 ts (60 960 t) |
Włochy | 182 800 ts | 175 000 ts (178 000 t) | 60 000 ts (60 960 t) |
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Tabela przedstawia ograniczenia tonażu floty wprowadzone na mocy traktatu waszyngtońskiego z 1922 r. | □ | □ |
| Wprowadzone ograniczenia unaoczniły osłabienie roli i znaczenia Wielkiej Brytanii jako głównej potęgi morskiej. | □ | □ |
| W wyniku podpisania tego traktatu nastąpił drastyczny wzrost wydatków w budżecie wojskowym Japonii. | □ | □ |
Przeanalizuj poniższą karykaturę i odwołując się do elementów graficznych, określ jej przesłanie.
Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury i odwołując się do przedstawionych w niej elementów graficznych, określ jej przesłanie.

Pakt Kelloga(pakt wyrzekający się wojny z 1928 r.), na książkach:
Umowa,
Prawo międzynarodowe, na krześle:
Autorytet moralny, przy postaci obok krzesła:
Japońska partia wojny.
Przeanalizuj poniższe fragmenty opracowań historycznych, a następnie wskaż między nimi podobieństwa i różnice.
Tekst A
Japan 1941: Countdown to InfamyDla wielu w Japonii odwołanie się do pomocy państw zachodnich przez Jianga […] było swego rodzaju zdradą […]. Do końca lat dwudziestych Japonia w porównywalnym stopniu była owładnięta obsesją spowodowaną wzrostem potęgi bolszewizmu […]. Wszystkie te czynniki zmusiły Ishiwara [generał japoński, odpowiedzialny za incydent mukdeński] i jego następców do wykroczenia poza ramy własnych obowiązków i zaatakowania Mandżurii. Ta lekkomyślna inicjatywa okazała się zaskoczeniem dla wielu polityków w Tokio, chociaż spiskowcy mogli mieć swoich zwolenników wśród wyższych rangą oficerów w Sztabie Generalnym. Na początku kampanii [japoński] premier Wakatsuki Reijirō […] chciał powstrzymać wzajemną nienawiść. Japońska opinia publiczna – napędzana przez nacjonalistyczne media – wsparła inicjatywę Ishiwary.
Źródło: Eri Hotta, Japan 1941: Countdown to Infamy, New York: Vintage Books 2014, s. 45.
Tekst B
The Penguin History of Modern China: The Fall and Rise of Great PowerGłówny polityk, książę Konoe [później został premierem] uważał, że „Chiny powinny się poświęcić dla zaspokojenia potrzeb społecznych i przemysłowych Japonii. Wzrastające w wyniku wielkiego kryzysu ekonomicznego bezrobocie, rosnące trudności w kraju i problemy z wyżywieniem populacji czyniły ideę ekspansji bardzo atrakcyjną. Dla tych, którzy przewidywali antykomunistyczną krucjatę, północny wschód był doskonałą trampoliną dla ataku na Związek Sowiecki.
Źródło: Jonathan Fenby, The Penguin History of Modern China: The Fall and Rise of Great Power, London: Penguin 2009, s. 231.
Japonia bezsprzecznie ponosi winę za zaostrzenie się sytuacji na Dalekim Wschodzie i eskalację konfliktu, który w rezultacie doprowadził do wybuchu II wojny światowej. We współczesnej historiografii zwraca się uwagę również na to, że część odpowiedzialności za rozwój wydarzeń na tym obszarze ponoszą państwa europejskie i Stany Zjednoczone. Wskazuje się, że Wielka Brytania nie przeciwstawiła się wzrostowi japońskiego ekspansjonizmu, a przez to zachęciła Japończyków do opanowywania dalszych terenów.
Napisz w imieniu premiera brytyjskiego memoriał, w którym usprawiedliwisz zaniechanie działań rządu brytyjskiego przeciw Japonii, w chwili gdy ta rozpoczęła podbój Mandżurii.