Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Połącz w pary daty z odpowiednimi wydarzeniami.

R1ddRYpcoUqxC
1919 Możliwe odpowiedzi: 1. przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, 2. konferencja waszyngtońska, 3. incydent w Mukdenie, 4. utworzenie Mandżukuo, 5. układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski 1922 Możliwe odpowiedzi: 1. przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, 2. konferencja waszyngtońska, 3. incydent w Mukdenie, 4. utworzenie Mandżukuo, 5. układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski 1931 Możliwe odpowiedzi: 1. przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, 2. konferencja waszyngtońska, 3. incydent w Mukdenie, 4. utworzenie Mandżukuo, 5. układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski 1934 Możliwe odpowiedzi: 1. przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, 2. konferencja waszyngtońska, 3. incydent w Mukdenie, 4. utworzenie Mandżukuo, 5. układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski 1936 Możliwe odpowiedzi: 1. przekazanie Szantungu i wysp na Pacyfiku, 2. konferencja waszyngtońska, 3. incydent w Mukdenie, 4. utworzenie Mandżukuo, 5. układ niemiecko-japoński w sprawie wspólnego zwalczania Międzynarodówki Komunistycznej, tzw. pakt antykominternowski
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi fragmentami, a następnie dopasuj do nich wydarzenia, które były ich konsekwencjami.

Fragment A

Jakub Tyszkiewicz, Edward Czapiewski Historia powszechna. Wiek XX

We wrześniu 1931 r. bez rozkazów z Tokio dokonano eksplozji na linii kolejowej, aby mieć pretekst do zajęcia Mukdenu, znajdującego się w rękach chińskich. Premier japoński próbował ograniczyć skutki tego kroku, ale armia kwantuńska ignorowała rozkazy z Tokio, które straciło kontrolę nad sytuacją, zwłaszcza że zajęcie Mukdenu wywołało euforię wśród społeczeństwa Nipponu [Japonii].

2 Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 272.

Fragment B

Pod koniec czerwca 1937 roku na zachodnim krańcu mostu pojawiło się kilkuset żołnierzy japońskich; ich ruchy śledziły wojska Kuomintangu [KMT] stacjonujące w twierdzy Wanping. O świcie 7 lipca Chińczycy odebrali telegram z japońskiego dowództwa informujący o zaginięciu jednego z żołnierzy, który – zdaniem Japończyków – ukrywa się na terenie twierdzy. Dowództwo japońskie zażądało prawa wkroczenia do twierdzy w celu przeszukania jej. […]

Pułkownik Ji za zgodą swego przełożonego generała Songa odmówił. Wieczorem tego samego dnia Matsui przesłał Ji ultimatum, w którym zapowiadał, że jeśli siły nie zezwolą wojskom japońskim wkroczyć do twierdzy w ciągu godziny, otworzy ogień. W chwili wysyłania ultimatum działa japońskie były już wycelowane na twierdzę. Tuż po północy 8 lipca artyleria japońska zaczęła bombardowanie twierdzy, a przed świtem przez most ruszyła piechota wspierana przez czołgi. […] Oddziały japońskie sforsowały most i po południu zajęły spory fragment twierdzy […].

R1XlBg6lRbwZ3
Fragment A  Możliwe odpowiedzi: 1. inwazja na Chiny, 2. agresja na Mandżurię Fragment B  Możliwe odpowiedzi: 1. inwazja na Chiny, 2. agresja na Mandżurię
1
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj tekst, a następnie uzupełnij luki w podanym niżej tekście.

Art. I. Wysokie Państwa układające się postanowią informować się nawzajem o działalności Międzynarodówki Komunistycznej, naradzać się nad koniecznymi środkami obronnymi realizować je w ścisłej współpracy.

Art. II. Wysokie Państwa układające się zaproszą wspólnie inne państwa, których spokój wewnętrzny zostanie zagrożony rozkładową działalnością Międzynarodówki Komunistycznej, do podjęcia środków obronnych w duchu niniejszego układu lub do uczestniczenia w niniejszym układzie

3 Cytat za: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 108.
RWvNynCtlrio3
Układ ten został zawarty między Tu uzupełnij a Tu uzupełnij w roku Tu uzupełnij. Głównym celem tego układu było Tu uzupełnij. Prawdziwym powodem jego podpisania było Tu uzupełnij. Doniosłość tego dokumentu polega na tym, że stał się Tu uzupełnij.
111
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj obie karykatury i odwołując się do elementów graficznych, określ ich przesłanie.

Zapoznaj się z opisami obu karykatur i odwołując się do zawartych w nim elementów graficznych, określ ich przesłanie.

R1Wf4FdEhdpTD
Brytyjska karykatura z magazynu „Punch” przedstawiająca zwycięstwo Japonii nad Chinami w wojnie 1894–1895.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R2nLTjrkj5AQS
Karykatura z francuskiego magazynu „Le Petit Parisien” z 1904 r. odnosząca się do wojny rosyjsko‑japońskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RH6A5fRJPhccK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższą karykaturę, a następnie wskaż właściwe dokończenie zdania i uzasadnij swój wybór.

Rxo889j2PVIHI
Źródło: dostępny w internecie: old.histmag.org/Japonia-w-I-wojnie-swiatowej-9909/2, tylko do użytku edukacyjnego.
RaVWhpZh7vqoR
Słowniczek do mapy Mediterranean Sea- Morze Śródziemne
South China Sea - Morze południowochińskie
Pacific Ocean - Ocean Spokojny
Japan Sea - Morze Japońskie
Kiaochow - Jiaozhou
America - Stany Zjednoczone
China - Chiny
Russia - Rosja
Poland - ziemie polskie
Rumunia - Rumunia
Greece - Grecja
Adriatic Sea - Morze Adriatyckie
Aegean Sea - Morze Egejskie
Hungary - Węgry
Austria - Austria
Germany - Niemcy
Switzerland - Szwajcaria
Holland - Holandia
France - Francja
Spain - Hiszpania
Great Britain - Wielka Brytania
Nort Sea - Morze Północne
Denamrk - Dania
Baltic Sea - Morze Bałtyckie
Italy - Włochy
Rtwctwa1I4cKd
Karykatura przedstawia sytuację w Europie... Możliwe odpowiedzi: 1. w 1931 r., 2. w 1918 r., 3. w 1905 r.
RvUN5BDI9nofG
Uzasadnienie (Uzupełnij).
RMcgDS0J5RUja
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj mapę i uzasadnij, że przedstawia ona sytuację na Dalekim Wschodzie w 1940 r.

R1SIJj1gHHpHJ
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EyHfycGXso3
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RjRG6yZTBoFbi
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą tabelę, a następnie wskaż stwierdzenia prawdziwe i fałszywe.

Państwo

Pancerniki i krążowniki liniowe

Lotniskowce

tymczasowo

docelowo

Wielka Brytania

558 950 ts

525 000 ts (533 000 t)

135 000 ts (137 160 t)

Stany Zjednoczone

525 850 ts

525 000 ts (533 000 t)

135 000 ts (137 160 t)

Japonia

301 320 ts

300 000 ts (320 000 t)

81 000 ts (82 296 t)

Francja

221 170 ts

175 000 ts (178 000 t)

60 000 ts (60 960 t)

Włochy

182 800 ts

175 000 ts (178 000 t)

60 000 ts (60 960 t)

RqBN6cCISijKy
Tabela przedstawia ograniczenia tonażu floty wprowadzone na mocy traktatu waszyngtońskiego z 1922 r. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wprowadzone ograniczenia unaoczniły osłabienie roli i znaczenia Wielkiej Brytanii jako głównej potęgi morskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku podpisania tego traktatu nastąpił drastyczny wzrost wydatków w budżecie wojskowym Japonii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższą karykaturę i odwołując się do elementów graficznych, określ jej przesłanie.

Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury i odwołując się do przedstawionych w niej elementów graficznych, określ jej przesłanie.

R8DAhRvKbGOdr
Brytyjska karykatura autorstwa Davida Lowa zatytułowana: Czy Liga Narodów przeciwstawi się Japonii?. Napis na rulonie: Pakt Kelloga (pakt wyrzekający się wojny z 1928 r.), na książkach: Umowa, Prawo międzynarodowe, na krześle: Autorytet moralny, przy postaci obok krzesła: Japońska partia wojny.
Źródło: dostępny w internecie: archive.cartoons.ac.uk/GetMultimedia.ashx?db=Catalog&type=default&fname=DL0602.jpg, tylko do użytku edukacyjnego.
R9Y9JbTZJT3TH
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Przeanalizuj poniższe fragmenty opracowań historycznych, a następnie wskaż między nimi podobieństwa i różnice.

Tekst A

Eri Hotta Japan 1941: Countdown to Infamy

Dla wielu w Japonii odwołanie się do pomocy państw zachodnich przez Jianga […] było swego rodzaju zdradą […]. Do końca lat dwudziestych Japonia w porównywalnym stopniu była owładnięta obsesją spowodowaną wzrostem potęgi bolszewizmu […]. Wszystkie te czynniki zmusiły Ishiwara [generał japoński, odpowiedzialny za incydent mukdeński] i jego następców do wykroczenia poza ramy własnych obowiązków i zaatakowania Mandżurii. Ta lekkomyślna inicjatywa okazała się zaskoczeniem dla wielu polityków w Tokio, chociaż spiskowcy mogli mieć swoich zwolenników wśród wyższych rangą oficerów w Sztabie Generalnym. Na początku kampanii [japoński] premier Wakatsuki Reijirō […] chciał powstrzymać wzajemną nienawiść. Japońska opinia publiczna – napędzana przez nacjonalistyczne media – wsparła inicjatywę Ishiwary.

4 Źródło: Eri Hotta, Japan 1941: Countdown to Infamy, New York: Vintage Books 2014, s. 45.

Tekst B

Jonathan Fenby The Penguin History of Modern China: The Fall and Rise of Great Power

Główny polityk, książę Konoe [później został premierem] uważał, że „Chiny powinny się poświęcić dla zaspokojenia potrzeb społecznych i przemysłowych Japonii. Wzrastające w wyniku wielkiego kryzysu ekonomicznego bezrobocie, rosnące trudności w kraju i problemy z wyżywieniem populacji czyniły ideę ekspansji bardzo atrakcyjną. Dla tych, którzy przewidywali antykomunistyczną krucjatę, północny wschód był doskonałą trampoliną dla ataku na Związek Sowiecki.

5 Źródło: Jonathan Fenby, The Penguin History of Modern China: The Fall and Rise of Great Power, London: Penguin 2009, s. 231.
RWuU57BVJxU5z
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Japonia bezsprzecznie ponosi winę za zaostrzenie się sytuacji na Dalekim Wschodzie i eskalację konfliktu, który w rezultacie doprowadził do wybuchu II wojny światowej. We współczesnej historiografii zwraca się uwagę również na to, że część odpowiedzialności za rozwój wydarzeń na tym obszarze ponoszą państwa europejskie i Stany Zjednoczone. Wskazuje się, że Wielka Brytania nie przeciwstawiła się wzrostowi japońskiego ekspansjonizmu, a przez to zachęciła Japończyków do opanowywania dalszych terenów.

Napisz w imieniu premiera brytyjskiego memoriał, w którym usprawiedliwisz zaniechanie działań rządu brytyjskiego przeciw Japonii, w chwili gdy ta rozpoczęła podbój Mandżurii.

R1G5pXO26ZwWB
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).