Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Reakcje odwracalne i nieodwracalne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
7) wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała równowagi; pisze wyrażenie na stałą równowagi danej reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia różnicę pomiędzy reakcjami odwracalnymi i nieodwracalnymi;
analizuje wykres zależności zmian stężenia i szybkości substratów i produktów od czasu przed i po osiągnięciu stanu równowagi;
proponuje doświadczenie obrazujące istotę reakcji odwracalnych.
wyjaśnia pojęcie stan równowagi dynamicznej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment;
technika okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów o podział na cztery grupy. Każda z grup losuje pewną rzecz, którą rozdaje nauczyciel. Dwie grupy wylosują plastelinę, a pozostałe dwie – drewienko i dłutko. Z wylosowanych elementów uczniowie mają za zadanie przygotować dowolny model – wg ich kreatywności. Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi, aby każda z grup zwróciła mu przedmioty w formie jakiej je otrzymali. Uczniowie, którzy otrzymali plastelinę nie mają z tym problemu, ale uczniowie, którzy wylosowali drewienko informują nauczyciela, że jest to nie możliwe.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: reakcje odwracalne i nieodwracalne – przykłady.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Samodzielna analiza treści w e‑materiale – reakcje odwracalne i nieodwracalne. Uczniowie również wykorzystują grafikę interaktywną. Nauczyciel inicjuje dyskusję w nawiązaniu do reakcji chemicznych.
Uczniowie w oparciu o zawartość treści, z którymi zapoznali się , pracując w parach, mają za zadanie zaprojektować doświadczenie pokazujące, na czym polega różnica między reakcją odwracalną, a nieodwracalną. Inspiracją dla uczniów może być doświadczenie nr 1 zawarte w e‑materiale. Po wyznaczonym czasie uczniowie zgłaszają swoje pomysły na forum klasy - jeden z uczniów może zapisywać na tablicy wygenerowane przykłady. Nauczyciel ocenia trafność podanych przykładów.
Eksperyment – pokaz uczniowski. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta, który przeprowadzi doświadczenie nr 1 opisane w e‑materiale. Gremialnie uczniowie omawiają obserwacje i formułują wnioski.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jaka jest różnica między reakcją odwracalną a nieodwracalną? Co to jest stan równowagi chemicznej? Czy reakcja estryfikacji kwasu mrówkowego z metanolem jest odwracalna? Czy układ, w którym przeprowadza się daną reakcję chemiczną ma wpływ na to, czy reakcja jest odwracalna czy nie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być przydatna dla uczniom w trakcie przygotowywania do lekcji czy sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Potrzebny sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne i instrukcja wykonania doświadczenia - patrz doświadczenie 1 w e‑materiale.
Plastelina, drewienka i dłutka.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaka jest różnica między reakcją odwracalną a nieodwracalną?
Co to jest stan równowagi chemicznej?
Czy reakcja estryfikacji kwasu mrówkowego z metanolem jest odwracalna?
Czy układ, w którym przeprowadza się daną reakcję chemiczną ma wpływ na to, czy reakcja jest odwracalna czy nie?