Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Platon, Fedon

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:
3) krytycznie rekonstruuje platoński argument na rzecz nieśmiertelności duszy z jej podobieństwa do wiecznych idei (Fedon, 78 d – 80 b);
Lektura obowiązkowa
2) Platon, fragmenty z następujących dialogów (w związku z działami VI i VII pkt 2 treści nauczania): Fedon (78 d – 80 b, 98 c – 100 b), Timajos (28 b – 30 c), Uczta (209 e – 212 c);
3) Platon, jeden z fragmentów z następujących dialogów (w związku z działem VII pkt 1 treści nauczania): Fedon (98 c – 100 b), Państwo (514 a – 517 a), Fajdros (246 a – b, 253 d –e), Państwo (358 e – 361 d);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z najważniejszymi wątkami i dylematami Platońskiego dialogu Fedon.

  • Zastanowisz się nad sposobem życia filozofa oraz jego postawy wobec śmierci.

  • Dowiesz się, jakie argumenty przedstawił Platon, by dowieść nieśmiertelności duszy.

  • Przeanalizujesz Platoński dualizm antropologiczny.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega związek między Platońską koncepcją nieśmiertelności duszy i koncepcji wiecznych idei;

  • wskazuje najważniejsze wątki Platońskiego dialogu Fedon;

  • rekonstruuje Platońskie argumenty dowodzące nieśmiertelności duszy;

  • dokonuje analizy problemu związanego z dualizmem antropologicznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • audiobook.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
    – Jaki stosunek do śmierci powinien charakteryzować człowieka filozofującego?
    Czy powinien on obawiać się śmierci i czy w ogóle jest w człowieku coś, co pozwala mu na umieranie pogodne, pełne spokoju i siły?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: Cztery dowody na istnienie duszy. Uczniowie zapisują swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapie myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie podają dowody Platona w oparciu o cytaty z Fedona. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli to konieczne.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”. a następnie czyta polecenia:
    Co musi się wydarzyć, zdaniem Sokratesa, by człowiek mógł dotrzeć do prawdy i mądrości? Jaki związek ma z tym nieśmiertelna dusza?
    Po zapoznaniu się z powyższym fragmentem - czy można uznać, że ciało jest więzieniem duszy? Zapisz swoje przemyślenia.
    Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑4.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie nr 6.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 5 i 7‑8

  2. Uczniowie mają za zadanie wykonać polecenie nr 2 do multimedium z sekcji „Audiobook”: Zapoznaj się z fragmentem dialogu „Fedon”. Kończy się on wezwaniem do „oczyszczenia myślenia”. W krótkiej rozprawce opisz sposób życia, który powinien prowadzić do realizacji tego wezwania.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.

  • Platon, Fedon, tłum. Władysław Witwicki, Kęty 2002.

  • Sokrates i syreny. 55 podróży filozoficznych po świecie podksiężycowym i nadksiężycowy , dostępne w internecie: https://filozofuj.eu/wp‑content/uploads/2019/10/sokrates‑i-syreny‑55‑podrozy.pdf [dostęp: 08.04.2021] .

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.