Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Barykady pod ostrzałem budowało wielu… – życie ludności cywilnej w czasie powstania warszawskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wybrane teksty literackie (poetyckie i prozatorskie) dotyczące losów cywilów w powstaniu warszawskim,
rozpoznaje środki artystycznego wyrazu wykorzystywane przez twórców piszących o powstaniu warszawskim,
poznaje warunki życia ludności cywilnej w czasie powstania warszawskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli sobie okoliczności wybuchu i przebieg (najważniejsze etapy) powstania warszawskiego. Prosi także, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału Barykady pod ostrzałem...
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę o sytuacjach, w których ludzie budują barykady lub barykadują się w inny sposób. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów dzielą się swoimi skojarzeniami. Podają przykłady barykadowania się w słusznej (powstanie przeciwko najeźdźcy) i złej (napad i porwanie zakładników) sprawie.
Chętne osoby przypominają o okolicznościach wybuchu powstania warszawskiego. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiałach zapisują w punktach jego najważniejsze etapy. Nauczyciel poleca, by skupili się na przeżyciach i emocjach ludności cywilnej. Po wykonaniu zadania uczestnicy zajęć dzielą się swoimi uwagami.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Gromadzą informacje dotyczące życia cywilów w warunkach powstańczej Warszawy. W krótkich zdaniach udzielają odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób warszawiacy radzili sobie z głodem, chorobami i leczeniem rannych.
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Członkowie pierwszego zapoznają się z wierszem Anny Świrszczyńskiej Budując barykadę. Wykonują wszystkie ćwiczenia dotyczące tego wiersza. Natomiast uczniowie zgromadzeni w drugim zespole wykonują ćwiczenia dotyczące tekstów tej samej autorki Żyje godzinę dłużej oraz Człowiek i stonoga. Po zakończeniu zadania wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Pozostali uczestnicy zajęć uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel komentuje realizację zadania. Ocenia ją.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego i wyjaśniają na jego podstawie:
- jakie funkcje pełniła piwnica. Omawiają je i ilustrują cytatami z tekstu.
- jakie czynności wypełniały życie codzienne mieszkańców powstańczej Warszawy.
Omawiają je i ilustrują cytatami z tekstu.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zajęcia mówi: powstanie warszawskie określa się często „Golgotą ludności cywilnej”. Prosi, by uczniowie, korzystając z informacji zawartych w e‑materiale, odnieśli się do tego stwierdzenia. Uczniowie wymieniają się poglądami, nauczyciel towarzyszy im w dyskusji.
Praca domowa:
Zaproponuj inne teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Zadanie dodatkowe: Zredaguj tekst na tablicę upamiętniającą cywilnych mieszkańców Warszawy z czasów powstania.
Materiały pomocnicze:
Norman Davies, Powstanie '44, Warszawa 2003
Alexandra Richie, Warszawa 1944. Tragiczne powstanie, Warszawa 2013
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.