Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Barykady pod ostrzałem budowało wielu… – życie ludności cywilnej w czasie powstania warszawskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura uzupełniająca
26) Anna Kamieńska, Anna Świrszczyńska, Julia Hartwig, Stanisław Grochowiak, Edward Stachura, wybór wierszy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje wybrane teksty literackie (poetyckie i prozatorskie) dotyczące losów cywilów w powstaniu warszawskim,

  • rozpoznaje środki artystycznego wyrazu wykorzystywane przez twórców piszących o powstaniu warszawskim,

  • poznaje warunki życia ludności cywilnej w czasie powstania warszawskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli sobie okoliczności wybuchu i przebieg (najważniejsze etapy) powstania warszawskiego. Prosi także, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału Barykady pod ostrzałem...

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę o sytuacjach, w których ludzie budują barykady lub barykadują się w inny sposób. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów dzielą się swoimi skojarzeniami. Podają przykłady barykadowania się w słusznej (powstanie przeciwko najeźdźcy) i złej (napad i porwanie zakładników) sprawie.

  2. Chętne osoby przypominają o okolicznościach wybuchu powstania warszawskiego. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiałach zapisują w punktach jego najważniejsze etapy. Nauczyciel poleca, by skupili się na przeżyciach i emocjach ludności cywilnej. Po wykonaniu zadania uczestnicy zajęć dzielą się swoimi uwagami.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Gromadzą informacje dotyczące życia cywilów w warunkach powstańczej Warszawy. W krótkich zdaniach udzielają odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób warszawiacy radzili sobie z głodem, chorobami i leczeniem rannych.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Członkowie pierwszego zapoznają się z wierszem Anny Świrszczyńskiej Budując barykadę. Wykonują wszystkie ćwiczenia dotyczące tego wiersza. Natomiast uczniowie zgromadzeni w drugim zespole wykonują ćwiczenia dotyczące tekstów tej samej autorki Żyje godzinę dłużej oraz Człowiek i stonoga. Po zakończeniu zadania wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Pozostali uczestnicy zajęć uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel komentuje realizację zadania. Ocenia ją.

  3. Uczniowie zapoznają się z fragmentem Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego i wyjaśniają na jego podstawie:
    - jakie funkcje pełniła piwnica. Omawiają je i ilustrują cytatami z tekstu.
    - jakie czynności wypełniały życie codzienne mieszkańców powstańczej Warszawy.
    Omawiają je i ilustrują cytatami z tekstu.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący zajęcia mówi: powstanie warszawskie określa się często „Golgotą ludności cywilnej”. Prosi, by uczniowie, korzystając z informacji zawartych w e‑materiale, odnieśli się do tego stwierdzenia. Uczniowie wymieniają się poglądami, nauczyciel towarzyszy im w dyskusji.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj inne teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
    Zadanie dodatkowe: Zredaguj tekst na tablicę upamiętniającą cywilnych mieszkańców Warszawy z czasów powstania.

Materiały pomocnicze:

  • Norman Davies, Powstanie '44, Warszawa 2003

  • Alexandra Richie, Warszawa 1944. Tragiczne powstanie, Warszawa 2013

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.