| |
| |
| Zmiana energii potencjalnej grawitacji i jej związek z wykonaną pracą lub zmianą energii kinetycznej ciała |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 7) oblicza zmiany energii potencjalnej grawitacji i stosuje zasadę zachowania energii do ruchu orbitalnego; posługuje się pojęciem drugiej prędkości kosmicznej (prędkości ucieczki). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
analizuje, jak zmienia się energia potencjalna ciała przy jego przemieszczaniu się w polu grawitacyjnym;
opisuje, jak wygląda wykres zależności energii potencjalnej od odległości;
stosuje zasadę zachowania energii dla ciała poruszającego się w przestrzeni kosmicznej;
wykorzystuje poznane informacje do rozwiązywania zadań rachunkowych.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
| praca indywidualna, praca w parach |
| |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na temat energii – należy przypomnieć, czym jest energia kinetyczna i potencjalna oraz zasada zachowania energii). |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel przypomina uczniom zasadę zachowania energii analizując przykład z podrzuceniem piłki bądź upuszczeniem jej z pewnej wysokości przy powierzchni Ziemi, – uczniowie słuchają nauczyciela, – nauczyciel przechodzi do zasady zachowania energii w sytuacji, gdy ciało oddala się od planety ku nieskończoności, a następnie wyróżnia w niej energię potencjalną, – uczniowie przypatrują się przeprowadzanym operacjom matematycznym, prosząc o wyjaśnienie kwestii problemowych lub niezrozumiałych (jeżeli takowe są), – nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali określić, jak zmienia się energia potencjalna w zależności od odległości; prosi ich, by narysowali wykres zależności Ep(r), – uczniowie rysują wykres, – nauczyciel koryguje i naprowadza uczniów, – nauczyciel zachęca uczniów do zadawania pytań, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, koryguje ich odpowiedzi, ewentualnie naprowadza na właściwy trop.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – wskazany uczeń na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązuje zadanie, w którym oblicza pracę wykonaną przez silniki promu kosmicznego podczas zmiany promienia orbity, po której prom ten się porusza, – pozostali uczniowie kontrolują poprawność wykonywanych operacji matematycznych i zgłaszają ewentualne błędy, - uczniowie samodzielnie rozwiązują dwa zadania z zestawu ćwiczeń, – nauczyciel sprawdza wyniki pracy uczniów, koryguje i naprowadza ich w razie potrzeby.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia na lekcji. |