Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ustroje terytorialno‑prawne współczesnych państw
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
14) przedstawia ustroje terytorialno‑prawne we współczesnych państwach demokratycznych – wyjaśnia podział na państwa unitarne i złożone oraz ze względu na stopień decentralizacji; wykazuje różne przyczyny funkcjonowania terytoriów autonomicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje ustroje terytorialne państw europejskich;
definiuje pojęcie ustroju terytorialnego;
przygotowuje schematy struktur terytorialnych państw europejskich;
rozróżnia ustroje państw unitarnych i federalnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
lekcja odwrócona.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Przygotowanie w 2‑3-osobowych grupach krótkich prezentacji na temat ustroju terytorialnego wybranego z państw europejskich.
Faza wstępna
1. Burza mózgów, podczas której zostanie stworzona na tablicy definicja ustroju terytorialnego państwa.
2. Podział klasy na dwie duże grupy z których jedna przygotowuje charakterystykę unitaryzmu, a druga federalizmu.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji dotyczących ustrojów terytorialnych państw europejskich. Nauczyciel je ocenia, ewentualnie dopowiadając szczegóły.
2. Uczniowie na podstawie prezentacji i definicji grupują państwa na unitarne i federalne. Uzasadniają swój wybór.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat skutków decentralizacji państwa. Uczniowie zastanawiają się, który model jest najlepszy dla budowania społeczeństwa obywatelskiego i umacniania demokracji.
2. Podsumowanie dyskusji przez wybraną osobę, zapisanie na tablicy argumentów za i przeciw.
Praca domowa:
Napisz krótki esej na temat wpływu ustroju terytorialnego na aktywizację polityczną obywateli w państwie demokratycznym.
Materiały pomocnicze:
Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2019.
Konstanty Adam Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski, Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2007.
Stanisław Wójtowicz, Federalizm, stanislawwojtowicz.pl.
Anna Głąb, System polityczny Szwajcarii, psz.pl.
Samorząd terytorialny na świecie (25). Wielka Brytania, wartowiedziec.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapy interaktywne mogą zostać wykorzystane podczas lekcji powtórzeniowej dotyczącej ustroju Niemiec.