Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Trudny stoicyzm Czesława Miłosza na podstawie tomu Ocalenie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokonuje analizy i interpretacji wiersza Czesława Miłosza Podróż;
wyjaśnia, na czym polega światopogląd stoicki zaprezentowany w wierszu Czesława Miłosza;
interpretuje niedosłowne znaczenie wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Trudny stoicyzm Czesława Miłosza na podstawie tomu Ocalenie”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem utworu Czesława Miłosza Podróż. Uczniowie mają się przygotować się do jego omówienia.
Chętni uczniowie przygotowują krótki film jako ilustrację do utworu Podróż. Film mogą przygotować na telefonach komórkowych lub wykorzystać szablony do animacji dostępne w internecie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i określa cele. Następnie prosi o przeczytanie materiałów z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie określają, kim jest podmiot liryczny i w jakich okolicznościach się znajduje. Mogą tu również zaprezentować stworzone filmy. Nauczyciel może sprawdzić w ten sposób, czy uczniowie zrozumieli treść wiersza.
Faza realizacyjna:
Pogłębiona analiza i interpretacja wiersza. Nauczyciel zadaje uczniom pytania służące do pogłębionej analizy i interpretacji dzieła.
O czym mówi podmiot liryczny?
Jaka jest kompozycja wypowiedzi lirycznej?
Jakie środki stylistyczne występują w wierszu i jakie są i ich funkcje?
Następnie uczniowie, z pomocą nauczyciela, określają, w jaki sposób budowa i język utworu wpływają na jego odbiór. Opisują również elementy symboliczne i wskazują, jak można je odczytać.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad przesłaniem wiersza. Chętne osoby podają swoje propozycje odpowiedzi.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Schemat”. Uczniowie analizują schemat interaktywny. Wskazują na elementy filozofii stoickiej we wskazanych fragmentach. Następnie odnoszą fragment wiersza do filozofii stoickiej.
Po omówieniu materiału ze schematu interaktywnego może odbyć się dyskusja, na temat tego, czy stoicyzm Czesława Miłosza jest stoicyzmem trudnym.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma do wykonania określone zadanie sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel dobiera zadania dla zespołów, biorąc pod uwagę możliwości uczniów. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele zespołów przedstawiają odpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup prezentują efekty. Nauczyciel podsumowuj pracę zespołów.
Nauczyciel jako podsumowanie zajęć odczytuję uczniom fragment wypowiedzi Josifa Brodskiego na temat poezji Czesława Miłosza. Zwaraca uwagę na sformułowanie
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Porównaj dwa wiersze zatytułowane Podróż, napisane przez Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta. Zadanie wykonaj w tabeli. Weź pod uwagę: kreację podmiotu lirycznego, tematykę wiersza, nawiązania do filozofii, wymowę wiersza, język.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.