Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Filozofia postmodernistyczna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymieni podstawowe założenia filozofii postmodernistycznej;

  • zrozumie, jaki wpływ na sztukę wywarła filozofia postmodernistyczna;

  • przeanalizuje fragmenty Dzieła otwartego Umberto Eco;

  • wyjaśni założenia estetyki dzieła otwartego Umberto Eco.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie siadają w kręgu lub w ławkach ustawionych w formie podkowy – w sposób, który pozwoli na swobodną komunikację między nimi w czasie dyskusji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie dyskusji. Nauczyciel zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie zjawiska postmodernizmu. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
    • Jakie są podstawowe założenia filozofii postmodernistycznej?
    • Jaki wpływ na sztukę wywarła filozofia postmodernistyczna?
    • Czym charakteryzuje się postmodernizm filozoficzny?
    • Czym charakteryzuje się sztuka postmodernistyczna?
    • Czym różni się postmodernizm w sztuce i literaturze?
    • Na czym polega poetyka dzieła otwartego?

  2. Po zakończeniu pracy nauczyciel prezentuje prezentację multimedialną. Uczniowie w parach odpowiadają, jakie idee postmodernizmu dostrzegają w kulturze i sztuce.

  3. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w ramach podsumowania tworzą mapę myśli związaną z tematem, np.

Cechy sztuki i literatury postmodernistycznej

RxJxjbd5ANNAe1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Cechy sztuki i literatury postmodernistycznej
    • Elementy należące do kategorii Cechy sztuki i literatury postmodernistycznej
    • Nazwa kategorii: Świadomy eklektyzm – formy nieczyste
    • Nazwa kategorii: Zniesienie różnicy między sztuką masową a wysoką i elitarną
    • Nazwa kategorii: Zniesienie klasycznej definicji prawdy
    • Nazwa kategorii: Podkreślanie kryzysowego charakteru sztuki i literatury
    • Nazwa kategorii: Przekonanie o niemożności stworzenia niczego nowego
    • Nazwa kategorii: Otwarta forma dzieła. Palimpsest
    • Nazwa kategorii: Kontekstualność
    • Nazwa kategorii: Ironiczne wykorzystanie innych dzieł
    • Nazwa kategorii: Intertekstualność: wykorzystanie parodii, pastiszu, persyflażu
    • Nazwa kategorii: Egalitaryzm
    • Nazwa kategorii: Aktywna rola odbiorcy jako współtwórcy dzieła
    • Nazwa kategorii: Podporządkowanie komercyjnym środkom komunikowania
    • Koniec elementów należących do kategorii Cechy sztuki i literatury postmodernistycznej

Praca domowa:

  1. Opisz związek między poetyką dzieła otwartego a ideami filozoficznego postmodernizmu.

Materiały pomocnicze:

  • Umberto Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1994.

  • Andrzej Szahaj, Co to jest postmodernizm?, „Ethos” 1996, nr 33–34, s. 63–78.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.