Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Filozofia postmodernistyczna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymieni podstawowe założenia filozofii postmodernistycznej;
zrozumie, jaki wpływ na sztukę wywarła filozofia postmodernistyczna;
przeanalizuje fragmenty Dzieła otwartego Umberto Eco;
wyjaśni założenia estetyki dzieła otwartego Umberto Eco.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie siadają w kręgu lub w ławkach ustawionych w formie podkowy – w sposób, który pozwoli na swobodną komunikację między nimi w czasie dyskusji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie dyskusji. Nauczyciel zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie zjawiska postmodernizmu. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
• Jakie są podstawowe założenia filozofii postmodernistycznej?
• Jaki wpływ na sztukę wywarła filozofia postmodernistyczna?
• Czym charakteryzuje się postmodernizm filozoficzny?
• Czym charakteryzuje się sztuka postmodernistyczna?
• Czym różni się postmodernizm w sztuce i literaturze?
• Na czym polega poetyka dzieła otwartego?Po zakończeniu pracy nauczyciel prezentuje prezentację multimedialną. Uczniowie w parach odpowiadają, jakie idee postmodernizmu dostrzegają w kulturze i sztuce.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowania tworzą mapę myśli związaną z tematem, np.
Cechy sztuki i literatury postmodernistycznej
Praca domowa:
Opisz związek między poetyką dzieła otwartego a ideami filozoficznego postmodernizmu.
Materiały pomocnicze:
Umberto Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1994.
Andrzej Szahaj, Co to jest postmodernizm?, „Ethos” 1996, nr 33–34, s. 63–78.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.