Sprawdź się
Wskaż nurty, do których nawiązują w swoich rozważaniach filozofowie postmodernistyczni:
- egzystencjalizm
- psychoanaliza
- strukturalizm
- feminizm
Przekonaniami postmodernistycznymi są twierdzenia, iż:
- nie ma współcześnie jednej nadrzędnej narracji o rzeczywistości.
- ludzkiemu poznaniu dostępne są tylko fragmenty rzeczywistości.
- poznanie jest względne, zależne od różnych punktów widzenia.
- przedmiotem poznania filozoficznego powinna być przede wszystkim nauka.
Pojęcie płynna nowoczesność oznacza:
- zmienność świata zachwianej równowagi w przyrodzie.
- różnorodność ustrojów politycznych współczesnego świata.
- niepewność prawa państwowego we współczesnym świecie.
- niestabilność ładu społecznego w epoce globalizacji.
Przyporządkuj cechy dwóm typom dzieła sztuki omawianym przez Umberto Eco w cytowanych fragmentach Dzieła otwartego:
konieczność zaangażowania inwencji odbiorcy, zespół znaków o określonej strukturze, interpretacja zależna od twórczych możliwości odbiorcy, zbiór wskazówek pozwalający na odtworzenie zamysłu autora, interpretacja zależna od wiedzy i wykształcenia odbiorcy, przekaz nieokreślony i niejednoznaczny
| dzieło klasyczne (zamknięte) | |
|---|---|
| dzieło nowoczesne (otwarte) |
Na czym polega otwartość dzieła sztuki w odniesieniu do tradycyjnego dzieła sztuki? Odpowiedz, interpretując poniższy fragment książki Umberto Eco:
Poetyka dzieła otwartegoWartość estetyczna dzieła jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji […]. W tym sensie każde dzieło sztuki, ukończone i zamknięte niby doskonale zbudowany organizm, jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom […].
Źródło: Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1994, s. 26.
Wyjaśnij metaforyczne znaczenia przymiotnika „otwarty” w poniższych kontekstach:
2. Każde dzieło sztuki […] jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom.
3. Dzieła Beria albo Stockhausena są „otwarte” w sensie mniej metaforycznym, bardziej konkretnym. Są to dzieła „niedokończone” […]
Uzasadnij, że poniższy wiersz ma charakter dzieła otwartego:
Trzy najdziwniejsze słowaKiedy wymawiam słowo Przyszłość,
pierwsza sylaba odchodzi już do przeszłości.
Kiedy wymawiam słowo Cisza,
niszczę ją.
Kiedy wymawiam słowo Nic,
stwarzam coś, co nie mieści się w żadnym niebycie.Źródło: Trzy najdziwniejsze słowa , [w:] Wisława Szymborska, Widok z ziarnkiem piasku , Poznań 1996, s. 66.