Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1I8OhNn4E3lN1
Ćwiczenie 1
Do jakich koncepcji nawiązują w swoich rozważaniach filozofowie postmodernistyczni? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie istnieje obiektywny i nadrzędny sens ludzkiego życia i istnienia ludzkiej kultury., 2. Kultura wpływa na ludzkie działanie., 3. Istnieje uniwersalny system wzajemnie powiązanych ze sobą relacji, które tworzą kulturę., 4. Nie istnieje obiektywna prawda.
RMU5Xp4Nv5wJT1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Przekonaniami postmodernistycznymi są twierdzenia, iż: Możliwe odpowiedzi: 1. nie ma współcześnie jednej nadrzędnej narracji o rzeczywistości., 2. ludzkiemu poznaniu dostępne są tylko fragmenty rzeczywistości., 3. poznanie jest względne, zależne od różnych punktów widzenia., 4. przedmiotem poznania filozoficznego powinna być przede wszystkim nauka.
R1M0JIRRCL9XR1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawną odpowiedź. Pojęcie płynna nowoczesność oznacza: Możliwe odpowiedzi: 1. zmienność świata zachwianej równowagi w przyrodzie., 2. różnorodność ustrojów politycznych współczesnego świata., 3. niepewność prawa państwowego we współczesnym świecie., 4. niestabilność ładu społecznego w epoce globalizacji.
R1PT72RRiBlY41
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Rw0MsROHsdOff2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj cechy dwóm typom dzieła sztuki omawianym przez Umberto Eco w cytowanych fragmentach Dzieła otwartego: dzieło klasyczne (zamknięte) Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz nieokreślony i niejednoznaczny, 2. konieczność zaangażowania inwencji odbiorcy, 3. zespół znaków o określonej strukturze, 4. interpretacja zależna od twórczych możliwości odbiorcy, 5. zbiór wskazówek pozwalający na odtworzenie zamysłu autora, 6. interpretacja zależna od wiedzy i wykształcenia odbiorcy dzieło nowoczesne (otwarte) Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz nieokreślony i niejednoznaczny, 2. konieczność zaangażowania inwencji odbiorcy, 3. zespół znaków o określonej strukturze, 4. interpretacja zależna od twórczych możliwości odbiorcy, 5. zbiór wskazówek pozwalający na odtworzenie zamysłu autora, 6. interpretacja zależna od wiedzy i wykształcenia odbiorcy
21
Ćwiczenie 6

Na czym polega  otwartość dzieła sztuki w odniesieniu do tradycyjnego dzieła sztuki? Odpowiedz, interpretując poniższy fragment książki Umberto Eco:

Umberto Eco Poetyka dzieła otwartego

Wartość estetyczna dzieła jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji […]. W tym sensie każde dzieło sztuki, ukończone i zamknięte niby doskonale zbudowany organizm, jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom […].

cw6 Źródło: Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1994, s. 26.
RaQNqyuKSptrU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij metaforyczne znaczenia przymiotnika „otwarty” w poniższych kontekstach:

Rj2ZT8cWh8nSg
1. Nowe dzieła […] to dzieła „otwarte”, którym ostateczną formę nadaje interpretator […]. (Uzupełnij) 2. Każde dzieło sztuki […] jest równocześnie dziełem otwartym, poddającym się stu różnym interpretacjom. (Uzupełnij) 3. Dzieła Beria albo Stockhausena są „otwarte” w sensie mniej metaforycznym, bardziej konkretnym. Są to dzieła „niedokończone” […] (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzasadnij, że poniższy wiersz ma charakter dzieła otwartego:

Trzy najdziwniejsze słowa

Kiedy wymawiam słowo Przyszłość,
pierwsza sylaba odchodzi już do przeszłości.
Kiedy wymawiam słowo Cisza,
niszczę ją.
Kiedy wymawiam słowo Nic,
stwarzam coś, co nie mieści się w żadnym niebycie.

cw8 Źródło: Trzy najdziwniejsze słowa , [w:] Wisława Szymborska, Widok z ziarnkiem piasku , Poznań 1996, s. 66.
R1cO1zak99Rbo
(Uzupełnij).