Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Neurohormonalna kontrola czynności układu pokarmowego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
a) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz fazy mechanizmu połykania.

  • Scharakteryzujesz gruczoły i ich wydzieliny umożliwiające trawienie pokarmu.

  • Przedstawisz i scharakteryzujesz główne hormony regulujące pobieranie i trawienie pokarmu.

  • Wskażesz, gdzie znajdują się ośrodki głodu i sytości oraz jaka jest zasada ich działania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • analiza animacji;

  • tworzenie plakatu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie:
    – Dlaczego na widok pewnych potraw albo na myśl o nich „aż ślinka cieknie”?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie czytają polecenia do animacji, a następnie oglądają multimedium wyświetlone przez nauczyciela, zwracając uwagę na informacje potrzebne do wykonania zadań. Po zapoznaniu się z animacją rozwiązują indywidualnie polecenia: nr 1 („Wyjaśnij, jak hormony żołądka, dwunastnicy i jelita czczego wpływają na wydzielanie soków trawiennych przez różne narządy przewodu pokarmowego”) oraz nr 2 („Przedstaw, gdzie znajduje się ośrodek głodu i sytości oraz jaką rolę odgrywają te dwa ośrodki w życiu człowieka”). Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Plakat – praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A1 oraz flamastry. Uczniowie mają na podstawie e‑materiału w graficzny sposób przedstawić działanie hormonów tkankowych. Po upływie wyznaczonego czasu chętne zespoły prezentują mapy myśli.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: nr 5 (w którym mają za zadanie przyporządkować podane informacje do odpowiedniego hormonu) oraz nr 8 (w którym mają za zadanie określić – na podstawie fragmentu tekstu oraz własnej wiedzy – możliwe skutki uszkodzenia ośrodka głodu i ośrodka sytości), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje jeszcze raz pytanie zadane na początku lekcji:
    – Dlaczego na widok pewnych potraw albo na myśl o nich „aż ślinka cieknie”?
    Uczniowie weryfikują swoje odpowiedzi i uzupełniają je.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Animacja” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.