Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jak przeliczyć stężenie procentowe roztworu na stężenie molowe?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Roztwory. Uczeń:
2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe i molowe oraz rozpuszczalność.
Zakres rozszerzony
V. Roztwory. Uczeń:
2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe lub molowe oraz rozpuszczalność.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób przeliczyć stężenie procentowe roztworu na stężenie molowe i odwrotnie;
oblicza stężenie procentowe roztworu, znając jego stężenie molowe;
oblicza stężenie molowe roztworu, znając jego stężenie procentowe;
przedstawia schemat rozwiązywania zadań dotyczących przeliczania stężeń.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
film;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań:co należy zrobić, jeśli zlecę wam sporządzenie roztworu o określonym stężeniu molowym poprzez rozcieńczenie roztworu o znanym stężeniu procentowym? Jak wówczas poprawnie wykonać obliczenia?
Uczniowie dyskutują.Wskazanie przez nauczyciela tematu: „Jak przeliczyć stężenie procentowe roztworu na stężenie molowe?” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół dwóch rodzajów stężeń: procentowym i molowym..
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy zespoły. Każdej grupie rozdaje arkusz papieru i mazaki, przydziela inne zagadnienie do opracowania w nawiązaniu do bloku tekstowego z e‑materiału:
I grupa – wzór na stężenie procentowe;
II grupa – wzór na stężenie molowe;
III grupa – schemat przeliczania na i odwrotnie.
Korzystając z informacji zawartych w e‑materiale oraz innych dostępnych źródłach informacji, każda grupa zapoznaje się z materiałem w ramach swojego tematu. Opracowuje go, wszyscy uczniowie w grupie dyskutują, tłumaczą sobie nawzajem niezrozumiałe kwestie oraz się wspólnie uczą. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, podaje sugestie, ewentualnie wyjaśnia wątpliwości.
Wybrane osoby z każdej grupy przedstawiają pozostałym uczniom wyniki swojej pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie mogą włączać się i dodawać swoje informacje do omawianego obszaru. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i ewentualnie koryguje błędy.
Po części teoretycznej uczniowie przechodzą do części praktycznej – wykonywania ćwiczeń. Nauczyciel zleca samodzielne wykonanie dwóch ćwiczeń, umieszczonych w medium bazowym.
Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych przez siebie zadań na podstawie filmu samouczka pt. „Jak przeliczyć stężenie procentowe na stężenie molowe?”. Po obejrzeniu wykonują ostatnie, trzecie ćwiczenie, załączone do medium. W razie niejasności, problemów ze wykonaniem ćwiczeń, prowadzący wyjaśnia sporne kwestie indywidualnie z każdym uczniem.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują dwa, wskazane przez prowadzącego, ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. W razie ewentualnych problemów nauczyciel pomaga, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach wypisali wszystkie poruszone w dzisiejszej lekcji wątki. Następnie, do każdego podtematu mają narysować skalę od zera do dziesięciu i zaznaczyć, na ile oswoili dany wątek. Skala zerowa oznacza, że uczeń nadal pewnych kwestii nie rozumie, skala 10 – rozumie wszystko i potrafi daną wiedzę wykorzystać, natomiast skala 5 będzie oznaczać, że uczeń czuje się jeszcze niepewnie. Po narysowaniu skal kilku wybranych uczniów dzieli się na forum klasy swoimi wynikami. W przypadku skal mniejszych niż 10 prowadzący proponuje uczniom kilka rozwiązań, co zrobić, aby ich skale, a tym samym wiedza z danego obszaru, były maksymalne.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
arkusze A4;
kolorowe mazaki;
tradycyjne podręczniki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.