Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Idea i rzeczywistość. Wierna rzeka Stefana Żeromskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje okoliczności powstania powieści Stefana Żerosmkeigo Wierna rzeka,
wyjaśnia, jakie funkcje pełni w powieści tytułowa rzeka,
charakteryzuje postawy różnych bohaterów wobec powstania styczniowego,
określa, jaki był stosunek do idei powstania autora Wiernej rzeki,
interpretuje znaczenie tytułu powieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Idea i rzeczywistość.Wierna rzeka Stefana Żeromskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz sformułowanie odpowiedzi na zamieszczone w niej pytania i polecenia:
1. Sprawdź w słowniku języka polskiego, jak potocznie rozumiany jest termin „idea” .
2. Nazwij i omów idee prezentowane w znanych ci utworach romantycznych. Wyjaśnij, jaki był ich związek ze światopoglądem romantycznym.
3. Podaj przykłady utworów, w których autorzy podejmują polemikę z mitami romantycznymi. Wyjaśnij, w jakim celu i z jakim skutkiem to robią.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: W jaki sposób twórcy XIX‑wieczni pisali o problemach narodowych i społecznych? Co zmienia się w spojrzeniu na te problemy w pierwszych dekadach XX wieku?
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną. Uczniowie wspólnie wykonują polecenia 1 i 2 zamieszczone w tej sekcji.
Uczestnicy zajęć dzielą się na 3 grupy. Wszystkie wykonują najpierw ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie każdy zespół zajmuje się innym ćwiczeniem: gr. 1 - ćw. 3, gr. 2 - ćw. 4, gr. 3 - ćw. 6. Po upływie ustalonego czasu uczniowie prezentują odpowiedzi, dyskutują o nich, ewentualnie uzupełniają.
W podsumowaniu pracy w tej fazie lekcji uczniowie wykonują w grupach ćw. 8: Uzupełnij mapę myśli ilustrującą, jak przejawia się motyw rzeki w literaturze. Uwzględnij zarówno motyw występujący w powieści Wierna rzeka Stefana Żeromskiego, jak i w innych znanych ci utworach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– Jakie problemy społeczne i narodowe były podejmowane przez romantyków, pozytywistów, a jakie przez pisarzy pierwszych dekad XX wieku?
– W jaki sposób tematy te podejmuje Stefan Żeromski w „Wiernej rzece”?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z poleceń do wyboru:
a. Zinterpretuj znaczenie tytułu powieści Stefana Żeromskiego Wierna rzeka.
b. Czyje racje dotyczące powstania cię przekonują? Salomei Brynickiej czy Huberta Olbromskiego? Przedstaw swoje stanowisko w dyskusji na ten temat, sformułuj dwa argumenty.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Adamczewski, Sztuka pisarska Żeromskiego, Kraków 1949.
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Żeromski. Piękno i wolność, red. Alina Kalinowska, „Przełomy/Pogranicza. Studia Literackie” nr X, Białystok–Rapperswil 2014–2015.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat innych motywów literackich.