Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest siła elektrodynamiczna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wykonuje prosty eksperyment (z huśtawką magnetyczną albo z szynami i ruchomą poprzeczką) i prosi uczniów o wyjaśnienie obserwowanego zjawiska. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, razem z uczniami, wyprowadza z wzoru opisującego siłę Lorentza wzór opisujący siłę elektrodynamiczną (według schematu z części „Warto przeczytać”): rozpoczyna nauczyciel, doprowadzając do zapisania wzoru (1), a dalsze działania wykonują wspólnie uczniowie, korzystając – w razie potrzeby – z jego podpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że mamy do czynienia z iloczynem wektorowym. Pokazuje w praktyce (to może być na przykład rzeczywista huśtawka magnetyczna) wyznaczanie kierunku i zwrotu siły elektrodynamicznej według różnych sposobów i prosi, by każdy uczeń zapamiętał ten z nich, który dla niego jest najłatwiejszy. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej, w celu utrwalenia wiedzy, uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 5, i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę poprzez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 1, 2, 6, 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z animacji podczas lekcji, uczniowie powinni samodzielnie zapoznać się z nią w domu i odpowiedzieć na pytania aktywizujące w niej zawarte. |