Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co to jest siła elektrodynamiczna?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem wektora indukcji magnetycznej wraz z jego jednostką, analizuje oddziaływanie pola magnetycznego na przewodnik z prądem oraz na poruszającą się cząstkę naładowaną (siła Lorentza, siła elektrodynamiczna); opisuje rolę pola magnetycznego Ziemi jako osłony przed wiatrem słonecznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. uzasadni, że siła elektrodynamiczna jest skutkiem działania siły Lorentza na nośniki prądu;

  2. wyprowadzi wzór opisujący wartość siły elektrodynamicznej;

  3. wyznaczy kierunek i zwrot tej siły.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje prosty eksperyment (z huśtawką magnetyczną albo z szynami i ruchomą poprzeczką) i prosi uczniów o wyjaśnienie obserwowanego zjawiska.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel, razem z uczniami, wyprowadza z wzoru opisującego siłę Lorentza wzór opisujący siłę elektrodynamiczną (według schematu z części „Warto przeczytać”): rozpoczyna nauczyciel, doprowadzając do zapisania wzoru (1), a dalsze działania wykonują wspólnie uczniowie, korzystając – w razie potrzeby – z jego podpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że mamy do czynienia z iloczynem wektorowym. Pokazuje w praktyce (to może być na przykład rzeczywista huśtawka magnetyczna) wyznaczanie kierunku i zwrotu siły elektrodynamicznej według różnych sposobów i prosi, by każdy uczeń zapamiętał ten z nich, który dla niego jest najłatwiejszy.
Następnie wyświetlona zostaje animacja dotycząca silnika liniowego, a nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytania aktywizujące zawarte w animacji.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej, w celu utrwalenia wiedzy, uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 5, i 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę poprzez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 1, 2, 6, 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Jeśli nauczyciel nie skorzystał z animacji podczas lekcji, uczniowie powinni samodzielnie zapoznać się z nią w domu i odpowiedzieć na pytania aktywizujące w niej zawarte.