Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1XLqQcfGWg9b
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RSxTZtPXbmjAt
Rysunek przedstawia przewodnik z prądem umieszczony w jednorodnym polu magnetycznym. Położenie przewodnika można zmieniać, tak żeby kąt α miał różne wartości. Uzupełnij poprawnie poniżej zapisane zdania. Wartości kąta podaj w stopniach. Siła elektrodynamiczna będzie miała minimalną wartość dla kąta α = Tu uzupełnij° lub Tu uzupełnij°. Dla kąta α = Tu uzupełnij° siła elektrodynamiczna będzie miała maksymalną wartość.
1
Ćwiczenie 2
R1Datl4rmSjg6
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1ACzrCg4EfeI
Przewodnik, który podłączono do źródła napięcia w sposób pokazany na rysunku, położony jest na wspornikach A i B. Jak powinno być skierowane jednorodne pole magnetyczne, w którym umieszczony jest przewodnik, aby wsporniki były maksymalnie odciążone (czyli aby przewodnik naciskał na nie w najmniejszym stopniu)? Wybierz poprawne rozwiązanie z listy propozycji. Możliwe odpowiedzi: 1. Wektor B leży w płaszczyźnie rysunku, jest równoległy do przewodnika, a zwrócony jest w lewo., 2. Wektor B leży w płaszczyźnie rysunku, jest równoległy do przewodnika, a zwrócony jest w prawo., 3. Wektor B leży w płaszczyźnie rysunku, jest prostopadły do przewodnika, a zwrócony jest w górę., 4. Wektor B leży w płaszczyźnie rysunku, jest prostopadły do przewodnika, a zwrócony jest w dół., 5. Wektor B leży w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku i zwrócony jest od rysunku do nas., 6. Wektor B leży w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku i zwrócony jest w głąb rysunku., 7. Wektor B leży w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku i zwrócony jest w głąb rysunku, pod kątem 45° do przewodnika., 8. wektor B leży w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku i zwrócony jest do nas, ale pod kątem 45° do przewodnika.
21
Ćwiczenie 3

Na nieważkich przewodach zawieszona jest przewodząca poprzeczka, tworząc swego rodzaju huśtawkę. W huśtawce płynie prąd w kierunku zaznaczonym na rysunku. Po wprowadzeniu huśtawki w obszar jednorodnego pola magnetycznego (skierowanego, jak na rysunku) huśtawka odchyli się od pionu. Jakie siły będą działały na przewody podtrzymujące huśtawkę w chwili włączenia pola magnetycznego (gdy huśtawka wisi jeszcze pionowo), a jakie, gdy odchyli się ona już od pionu? Odpowiedź wpisz w formularzu lub narysuj na kartce.

R1LCrkZumTfvg
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 4

Na nieważkich przewodach zawieszona jest przewodząca poprzeczka o długości l = 10 cm i masie m = 0,01 kg, tworząc swego rodzaju huśtawkę (zobacz rysunek). W huśtawce płynie prąd o natężeniu I = 2 A. Po wprowadzeniu huśtawki w obszar jednorodnego pola magnetycznego odchyliła się ona od pionu o kąt α = 15°.

RcpngsxOnOtuB
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R21T5XHnnUJxn
Oblicz wartość indukcji magnetycznej B. odpowiedź podaj z dokładnością do setnych tesli. Odp.: B = Tu uzupełnij T.
3
Ćwiczenie 5

Pręt o masie m = 0,5 kg leży na poziomych szynach odległych od siebie o l = 1 m. Cały układ znajduje się w jednorodnym polu magnetycznym o liniach prostopadłych do pręta i równoległych do płaszczyzny wyznaczonej przez szyny (zobacz rysunek, na którym przedstawiono widok z góry). Wartość indukcji B = 0,5 T. Aby poruszyć pręt podczas przepływu prądu o natężeniu 1 A, należy użyć siły F1 = 27 N. Wyznacz wartość siły F2 koniecznej do wprawienia pręta w ruch, gdy prąd będzie płynął w przeciwną stronę. Dla uproszczenia rachunków przyjmij, że przyspieszenie ziemskie g=10 ms2.

RtKwzVgfGLi1G
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R7Ff3PaStME4x
Odp.: F2 = Tu uzupełnij N.
1
Ćwiczenie 6
RY5iQR0pjYkPj
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1FppzjdaWzAL
Na rysunku przedstawiono osadzoną na osi obrotu ramkę z prądem, która została umieszczona w polu magnetycznym. Pod wpływem sił elektrodynamicznych ramka będzie obracała się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara / przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Przyjmij, że dolna część ramki znajduje się bliżej nas.
R1XPMS5Pp2mMu1
Ćwiczenie 7
Rysunek przedstawia schemat zestawu doświadczalnego do pokazu działania siły elektrodynamicznej: metalowa ramka w kształcie huśtawki zawieszona pionowo tak, że jej dolna część umieszczona jest miedzy ramionami podkowiastego magnesu, a końce przewodów są podłączone do źródła napięcia: + i - . Górne ramię magnesu jest koloru ciemnoszarego, a dolne jasnoszarego. Z prawej strony narysowano zielony wektor zaczynający się na dolnej części przewodnia, skierowany w prawo i oznaczony F ze strzałka.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
1
Ćwiczenie 7
R1FvbmzhgISK5

Zapoznaj się z opisem rysunku i podaj podpis wektora i biegunów magnesu dla właściwego miejsca tak, aby rysunek był prawidłowy.

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 8

Opisz, w jaki sposób przedstawiona na rysunku waga prądowa pozwala zmierzyć wartość indukcji magnetycznej B w obszarze pomiędzy biegunami magnesu podkowiastego znajdującego się po lewej stronie. Na rysunku nie jest widoczny amperomierz, którym możemy mierzyć natężenie prądu płynącego w obwodzie. Zauważ, że prąd płynie jedynie w lewej części ramki. Widoczny po prawej stronie „konik” jest małym obciążnikiem.

R8k6VZwAirYu1
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
uzupełnij treść