Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzór na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyprowadza wzór na sumę kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego
oblicza sumę kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego
wyznacza wielkości związane z ciągiem arytmetycznym o znanej sumie częściowej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa skojarzeń
drzewo pojęć
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w grupach sporządzają mapę skojarzeń, na której zaznaczają pojęcia, wzory, itp. związane z ciągiem arytmetycznym.
Po prezentacji prac grup i wspólnym przypomnieniu wiadomości na temat ciągu arytmetycznego, nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i z infografiką.
Następnie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Podsumowaniem tej części zajęć jest wspólne omówienie rozwiązanych zadań i sporządzenie częściowego drzewa pojęć związanych z ciągiem arytmetycznym.
Te drzewa oraz wykonane wcześniej mapy skojarzeń uczniowie umieszczają na tablicy w klasie i w trakcie następnych lekcji poświęconych ciągowi arytmetycznemu, będą uzupełniali te plansze.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest obliczenie sumy początkowych wyrazów czterech wymyślonych przez siebie ciągów arytmetycznych.
Materiały pomocnicze:
Ciągi – suma wyrazów ciągu arytmetycznego
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać na zajęciach poświęconych obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.