Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VI. Ciągi. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;

5) stosuje wzór na n–ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;

7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyprowadza wzór na sumę n kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego

  • oblicza sumę n kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego

  • wyznacza wielkości związane z ciągiem arytmetycznym o znanej sumie częściowej

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa skojarzeń

  • drzewo pojęć

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w grupach sporządzają mapę skojarzeń, na której zaznaczają pojęcia, wzory, itp. związane z ciągiem arytmetycznym.

  2. Po prezentacji prac grup i wspólnym przypomnieniu wiadomości na temat ciągu arytmetycznego, nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i z infografiką.

  2. Następnie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

  3. Podsumowaniem tej części zajęć jest wspólne omówienie rozwiązanych zadań i sporządzenie częściowego drzewa pojęć związanych z ciągiem arytmetycznym.
    Te drzewa oraz wykonane wcześniej mapy skojarzeń uczniowie umieszczają na tablicy w klasie i w trakcie następnych lekcji poświęconych ciągowi arytmetycznemu, będą uzupełniali te plansze.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest obliczenie sumy 20 początkowych wyrazów czterech wymyślonych przez siebie ciągów arytmetycznych.

Materiały pomocnicze:

Ciągi – suma wyrazów ciągu arytmetycznego

Wskazówki metodyczne:

Infografikę można wykorzystać na zajęciach poświęconych obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.