Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Powrót do świata dzieciństwa w Krótkiej historii pewnego żartu Stefana Chwina
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje Gdańsk z perspektywy miasta pogranicza;
zna życiorys autora Krótkiej historii pewnego żartu;
odtworza obraz dzieciństwa bohatera tytułowej powieści Stefana Chwina;
wyróżnia środki stylistyczne charakterystyczne dla stylu autora i wskazuje ich rolę w powieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Powrót do świata dzieciństwa w Krótkiej historii pewnego żartu Stefana Chwina” i prosi o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Chętny uczeń odczytuje treść sekcji „Wprowadzenie”.
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel prosi o wykonianie ćwiczeń: 1, 2 z sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania nauczyciel analizuje odpowiedzi.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę o życiu i twórczości Stefana Chwina.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą trzy grupy. Każda z nich przedstawia poszególne etapy sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1: Skąd przychodzimy…
grupa 2: Dokąd zmierzamy…
grupa 3: Kim jesteśmy?.
Uczestnicy zajęć przedstawiają poszczególne etapy życia Stefana Chwina.
Uczniowie wyświetlają sekcję „Galeria zdjęć interaktywnych”. Nauczyciel prosi o stworzenie grup czteroosobowych. Uczniowie wybierają dwa zdjęcia interaktywne i zapoznają się z ich treścią. Następnie każda grupa interpretuje wybrane teksty, m.in. szukają informacji na temat kontekstu biograficznego, zbierają potrzebne wiadomości. Nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz papieru z napisem: Gdańsk - miasto pogranicza, uczniowie zamieszczają na niej charakterystyczne dla hasła informacje. Następuje analiza wykonanej pracy. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 4. Następuje analiza odpowiedzi. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 i 6 i uzasadniają swoje wybory.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć. Uczniowie kończą zdanie: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się o artyście ..., który ... .
Uczniowie jeszcze raz wykonują ćwiczenie zadane przed lekcją i porównuje efekty pracy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Barbara Weżgowiec, Miasto i pisarz. Gdańsk i jego historia w prozie Stefana Chwina, Warszawa 2013.
https://culture.pl/pl/tworca/stefan-chwin
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.