Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska
Przedmiot: chemia
Temat: Ćwiczymy zapis równań reakcji chemicznych z udziałem wodorotlenków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi zapisać i dobrać współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji chemicznych, w których wodorotlenki występują jako produkty.
potrafi zapisać i dobierać współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji chemicznych, w których wodorotlenki występują jako substraty.
potrafi rozpoznać, które reakcje chemiczne z udziałem wodorotlenków zachodzą, a które nie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia;
gra edukacyjna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja – nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz „wodorotlenki”, a uczniowie podają swoje skojarzenia.
Ustalenie celów lekcji – nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów – nauczyciel pyta uczniów, z jakimi związkami chemicznymi reagują wodorotlenki oraz jaka jest różnica między wodorotlenkami o charakterze zasadowym a amfoterycznym.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapisuje na tablicy częściowo równania reakcji chemicznych, w których udział biorą wodorotlenki (przykładowo te zawarte w tekście bazowym e‑materiału); uczniowie samodzielnie w zeszytach uzupełniają je, zapisując dodatkowo te równania reakcji chemicznych w zapisie jonowym i jonowym skróconym.
Po wykonanym zadaniu, uczniowie wymieniają się zeszytami w parach i wzajemnie się sprawdzają na podstawie uzupełnianych równań reakcji chemicznych przez wybranych uczniów na tablicy. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na podstawie ilości poprawnie zapisanych równań reakcji chemicznych.
Uczniowie w parach grają w grę edukacyjną, zawartą w e‑materiale. Ci, którzy zdobędą maks. ilość punktów, są oceniani przez nauczyciela.
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Czy wodorotlenki reagują z kwasami?
Czy wodorotlenki reagują z tlenkami zasadowymi?
Czy wodorotlenki reagują z tlenkami kwasowymi?
Czy w reakcji metalu aktywnego z wodą powstaje wodorotlenek?
Czy tlenki zasadotwórcze w reakcji z wodą tworzą kwasy?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Zaprojektuj doświadczenie, w którym zbadasz charakter chemiczny tlenku chromu(III). Doświadczenie powinno zawierać: rysunek schematyczny, obserwacje, wnioski oraz równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie dzielą się w pary i na telefonach wykonują pojedynki między sobą, kto szybciej i poprawniej wykona test zawarty w multimedium.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy wodorotlenki reagują z kwasami?
Czy wodorotlenki reagują z tlenkami zasadowymi?
Czy wodorotlenki reagują z tlenkami kwasowymi?
Czy w reakcji metalu aktywnego z wodą powstaje wodorotlenek?
Czy tlenki zasadotwórcze w reakcji z wodą tworzą kwasy?