1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeprowadzono 5 doświadczeń, których schematy przedstawiono poniżej. Oceń, w których probówkach zaszła reakcja chemiczna i na tej podstawie uzupełnij równania reakcji chemicznych (jeśli reakcja nie zachodzi, wpisz: „reakcja nie zachodzi”).

Przeprowadzono 5 doświadczeń, których schematy opisano. Oceń, w których probówkach zaszła reakcja chemiczna i na tej podstawie uzupełnij równania reakcji chemicznych (jeśli reakcja nie zachodzi, wpisz: „reakcja nie zachodzi”).

R1cypEqBsQYFA
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. K+NaOH

  2. MgO+NaOH

  3. CO2+NaOH

  4. HNO3+NaOH

  5. KOH+NaOH

RSef6Sb94bhWo
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RbT7qB34uQy2K
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne przedstawione na schemacie. Oceń prawdziwość podanych wniosków, zaznaczając odpowiednią komórkę tabeli.

R1DCRXM2Lix6A
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMRAG7hI6Jm0g
Łączenie par. . W probówce I otrzymano siarczan(IV) sodu, a w probówce II – siarczan(VI) sodu.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. W probówce I otrzymano siarczan(VI) sodu, a w probówce II – siarczan(IV) sodu.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. W probówce I reakcja chemiczna nie zaszła, a w probówce II otrzymano siarczan(VI) sodu.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. W probówce I otrzymano siarczan(IV) sodu, a w probówce II reakcja chemiczna nie zaszła.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna
21
Ćwiczenie 3

Poniżej przedstawiono wzory sumaryczne wielu dobrze znanych Ci kwasów i wodorotlenków. Wybierz i wstaw do tabeli wzory wodorotlenków i kwasów, których należy użyć, aby otrzymać poniższe sole.

RR12GGLsEUtXY
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4

Uzupełnij równania reakcji chemicznych, korzystając ze wzorów sumarycznych podanych poniżej.

RqoEvT3DTsotg

  • 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O + H2OKOH + 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O

  • Sr+ 2 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O + H2

  • 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O + H2O2 LiOH

  • 2 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O + 2 H2O2 KOH + 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O

  • 2 NaOH + 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O SnOH2 + 2 NaCl

  • 3 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O + H3PO4K3PO4 + 3 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O

  • CaOH2 + 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O ZnOH2 + 1. SrOH2, 2. H2, 3. H2, 4. KOH, 5. H2O, 6. K, 7. KH, 8. CaCl2, 9. Li2O, 10. ZnCl2, 11. SnCl2, 12. H2O

2
Ćwiczenie 5

Uczniowie przeprowadzili doświadczenie, podczas którego do probówki zawierającej wodorotlenek wapnia (wodę wapienną), za pomocą rurki do napojów, wprowadzili wydychane powietrze. Zaobserwowali zmętnienie wody wapiennej.

RQEYdNo4yeOz9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3Yqn6pop9Tli
  • Napisz nazwę systematyczną składnika wydychanego powietrza odpowiedzialnego za zmętnienie wody wapiennej.
Odpowiedź: Tu uzupełnij
RLSgqF5Lz7UD3
  • Uzupełnij równanie reakcji chemicznej, która zaszła w probówce, korzystając z podanych poniżej wzorów sumarycznych.
CaOH2 + 1. CaSO3, 2. COOH2Ca, 3. H2O, 4. O2, 5. CaCO3, 6. CO2, 7. SO2, 8. H2 1. CaSO3, 2. COOH2Ca, 3. H2O, 4. O2, 5. CaCO3, 6. CO2, 7. SO2, 8. H2 + 1. CaSO3, 2. COOH2Ca, 3. H2O, 4. O2, 5. CaCO3, 6. CO2, 7. SO2, 8. H2
21
Ćwiczenie 6
R1BtuTUXrMknT
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFITiQTikUoHe
1. Twoim zadaniem jest zaprojektowanie doświadczenia, w wyniku którego otrzymasz wodorotlenek miedzi(II). W tym celu uzupełnij poniższy schemat doświadczenia, wybierając wzory substratów wybranych spośród podanych poniżej.
REd7AGYGmwRU9
b) Po zaprojektowaniu i przeprowadzeniu poprzedniego doświadczenia, postanowiono umieścić probówkę w płomieniu palnika spirytusowego. Zaznacz poprawnie zapisaną reakcję chemiczną zachodzącą podczas ogrzewania probówki z wodorotlenkiem miedzi(II). Możliwe odpowiedzi: 1. Cu(OH)2 ogrzewanie CuO + H2O, 2. 2 Cu(OH)2 ogrzewanie Cu2O + H2O, 3. Cu(OH)2 ogrzewanie Cu + H2O, 4. Cu(OH)2 ogrzewanie Cu + H2
31
Ćwiczenie 7

Jeśli do roztworu chlorku żelaza(II) doda się wodorotlenku sodu, a następnie wody utlenionej, to obserwuje się powstawanie zielonkawej zawiesiny, która brunatnieje.

RGPWTIDhi1Ety
  • Uzupełnij równania reakcji chemicznych opisanych w treści zadania, korzystając ze wzorów sumarycznych i współczynników stechiometrycznych podanych w ramce.
1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 + 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 NaOH 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 + 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 NaCl
1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 + H2O2 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2 1. 2, 2. 3, 3. FeOH3, 4. 4, 5. H2O, 6. 2, 7. FeOH2, 8. NaCl, 9. 2, 10. FeCl3, 11. 4, 12. FeCl2, 13. 2, 14. KCl, 15. KOH, 16. O2, 17. FeOH2
R13bOvubtG9wL
  • Która z zapisanych reakcji chemicznych jest reakcją utleniania-redukcji?
Odpowiedź:1. pierwsza, 2. druga
31
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane rysunkiem:

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z jego opisem.

RsCCyJ67tMcRz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Zapisz wzory produktów otrzymanych w probówkach nr 12 lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.

Probówka 1: CuOH2+2 HCl

Probówka 2: CuOH2+2 NaOH

  1. Podaj nazwę produktu otrzymanego w probówce nr 2.

RyoX9MnHqHbqZ
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R16T28RCMjvaG
(Uzupełnij).