SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki wpływające na produkcję zwierzęcą

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia: chów, hodowla, pogłowie, obsadasztuki duże,

  • wymienia, charakteryzuje i porównuje kierunki oraz systemy chowu zwierząt,

  • omawia czynniki decydujące o rozmieszczeniu pogłowia najważniejszych zwierząt gospodarskich,

  • ocenia wpływ chowu zwierząt na środowisko w różnych regionach świata.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, atlasy geograficzne, dane statystyczne (np. earthstat.org)

Materiały pomocnicze

Dane statystyczne dotyczące rolnictwa na świecie: earthstat.org (dostęp 25.06.2021).

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka encyklopedia geografii świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości o uprawie roślin i chowie zwierząt. W tym celu nauczyciel może posłużyć się wstępem do e‑materiału (np. wyświetlić go i omówić).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prowadzi pogadankę, wprowadzając nowe pojęcia (lub je przypominając): chów, hodowla, pogłowie, obsada, sztuki duże. W dialogu z uczniami systematyzuje także ich wiedzę na temat kierunków i typów chowu zwierząt. Może posłużyć się fragmentem e‑materiału wyświetlanym na tablicy.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Liderzy grup losują po jednej karteczce. Na każdej z nich jest napisana inna nazwa zwierząt gospodarskich (do wyboru: bydło, trzoda chlewna, kozy, owce oraz drób).

  • Nauczyciel prosi, aby korzystając z e‑materiału, własnej wiedzy oraz innych źródeł informacji geograficznej, zgromadzili i opracowali w zeszytach informacje dotyczące wylosowanego tematu według następującego szablonu:

    • czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenia pogłowia danych zwierząt,

    • czynniki gospodarcze wpływające na rozmieszczenia pogłowia danych zwierząt,

    • czynniki kulturowe wpływające na rozmieszczenia pogłowia danych zwierząt.

  • W celu wykonania tego zadania uczniowie powinni mieć komputery, tablety lub inne urządzenia mobilne z dostępem do internetu.

  • Każda z grup na wykonanie zadania ma 10 minut. Po upływie czasu liderzy zespołów prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy. Pozostali uczniowie uzupełniają wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek. Nauczyciel zadaje pytania dodatkowe. Odpowiedzi na nie mają na celu usystematyzowanie i weryfikację zdobytych informacji.

  • Po zakończonej dyskusji nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat wpływu chowu zwierząt na środowisko. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów i podsumowuje.

  • Następnie nauczyciel wyświetla ćwiczenia z bloku ćwiczeń interaktywnych i wyznacza osoby do rozwiązania kilku z nich (wszystkich lub wybranych – w miarę możliwości czasowych) na tablicy interaktywnej. Stara się zacząć od ćwiczeń najtrudniejszych.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

  • Nauczyciel przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij znaczenie zrównoważonego rozwoju w produkcji zwierzęcej. W wypowiedzi uwzględnij przykłady z Polski i świata (praca pisemna).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może wyświetlić grafikę interaktywną i skorzystać z niej podczas podsumowania nabytej przez uczniów wiedzy lub bezpośrednio w czasie prezentacji każdej z grup jako dopełnienie i uzupełnienie informacji. Grafika interaktywna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas zajęć poświęconych związkom kierunków produkcji rolnej, w tym struktury upraw i chowu zwierząt, z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi (zakres rozszerzony: XIX. 1).