Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania na dowodzenie z zastosowaniem równań wielomianowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równanie wielomianowe opisujące zależności między danymi;
dowodzi, że równanie wielomianowe ma pierwiastki spełniające dany warunek;
wykazuje, że dane równanie wielomianowe nie posiada rozwiązań lub posiada jeden, wielokrotny pierwiastek;
dobiera model rozwiązania do określonego typu zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina sposoby rozwiązania zadania na dowodzenie, zwraca uwagę na odróżnienie założenia i tezy występujących w zadaniu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się wiadomościami dotyczącymi sposobów rozwiązywania zadań na dowodzenie z zastosowaniem równań wielomianowych, które przygotowali w domu, na podstawie materiału z sekcji Przeczytaj.
Uczniowie oglądają film samouczek i rozwiązują zadanie zapisane pod samouczkiem.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania zadań na dowodzenie z zastosowaniem równań wielomianowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek można wykorzystać jako powtórzenie przed pracą klasową. Może też być wykorzystny na zajęciach pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia.