Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz Maryi w średniowiecznych tekstach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje Matkę Bożą na podstawie Kazań o Maryi Pannie Czystej Jana z Szamotuł Paterka;
ustali, jakie argumenty zawarte w Kazaniu o Maryi Pannie Czystej Jana z Szamotuł Paterka poświadczają cielesne piękno Matki Bożej;
wykaże, że Kazanie o Maryi Pannie Czystej Jana z Szamotuł Paterka ma charakter dydaktyczny;
określi, jaki model przedstawiania Matki Bożej zastosował Jan z Szamotuł Paterka w Kazaniu o Maryi Pannie Czystej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
projekt instalacji.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Materiał umieszczony w multimedium może stanowić punkt wyjścia do konkursu na projekt instalacji plastyczno‑muzycznej. Uczniowie wybierają jeden utwór i dołączają do niego samodzielnie wybrany fragment muzyki sakralnej (jako tło muzyczne) i obraz. Wybrane instalacje wspólnie omawiają i organizują w klasie ich pokaz. Chętni uczniowie opisują uczucia, które wywołują oglądane i wysłuchiwane dzieła sztuki plastycznej i muzycznej.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Faza realizacyjna:
Część właściwa lekcji rozpoczyna się od lektury tekstów i wyjaśnienia trudnego słownictwa. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę na temat tego, czym jest kazanie. Uczestnicy wyjaśniają, dlaczego - ich zdaniem - tekst Jana z Szamotuł Paterek nosi tytuł Jan z Szamotuł Paterek Kazania o Maryi Pannie Czystej.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i przydziela każdej z nich zadania do wykonania (z sekcji „Sprawdź się”). Uczniowie rozwiązują je. Wybierają lidera, który wspólne ustalenia przedstawia pozostałym uczestnikom zajęć.
Faza podsumowująca:
Uczniowie porównują łacińską pieśń Salve Regina z jej polską parafrazą Zdrowaś, krolewno wyborna... – koncentrują się na motywach wprowadzonych do polskiej wersji utworu. Charakteryzują również Maryję przedstawioną w Modlitewniku Nawojki.
Praca domowa:
Czy wizerunek Maryi wyłaniający się ze średniowiecznych utworów jest bliski wrażliwości człowieka współczesnego? Napisz tekst liczący 400 słów.
Materiały pomocnicze:
Stefan Nieznanowski, Średniowieczna liryka religijna. Rekonesans badawczy, [w:] Stefan Nieznanowski, Studia i wizerunki, Warszawa 1989.
Bogurodzica, wstęp filologiczny J. Woronczak, wstęp językoznawczy E. Ostrowska, opracowanie muzykologiczne H. Feicht, Wrocław 1962.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.