Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Kazania o Maryi Pannie CzystejTu by spytał: jeślijeśli Bog mogł tę Pannę lepszą stworzyć, niżli stworzył? Tu rozumiej, iż trzy rzeczy Bog nalepsze stworzył: najpierwszą człowieczeństwo Krystusa, błogosławieństwobłogosławieństwo w niebie a Maryją Pannę. Tedy, aczacz Bog mogł mocą niezwiązanąmocą niezwiązaną lepszą stworzyć Maryją jako kożde insze stworzenie, a wszako to nie było tak potrzebne, bo ją uczynił nalepszą, nadostojniejsząnadostojniejszą nad wszystko stworzenie, a to dosyć.
CudnośćCudność ciała Maryjej Panny stąd biorą. Gdy Maryja była naślachetniejsza na duszy nad stworzenie, tako miała być nadoskonalsza w ciele i nalepsza. Tego wywod jest, i<ż> naślachetniejszej duszy ma być ciało naślachetniejsze dano, ale dusza Maryjej była naślachetniejsza, przeto po ciele swego miłego Syna ciało dziwnejdziwnej doskonałości a cudności. A tako się w niej spełniło pismo JudytJudyt jedennastego kapitulumkapitulum: „Nie jestNie jest taka niewiasta na ziemi w weźrzeniu, w cudności a w słodkości słow”Indeks górny 11 Indeks górny koniec11. Też to wywodzą, gdyż natura błędzić nie może, syn ma być podobien matce, a Krystus był miedzy syny ludzkimi nacudniejszy, przeto i ciało Panny było cudne, która cudność zależyzależy w wysokości, farbie, w jakości, w członkow cudnym postawieniuwysokości, farbie, w jakości, w członkow cudnym postawieniu. A przeto będzim baczyćbaczyć o jej barwie, o jej wielkości, o cudnych członkach. I pytam, jeśli Maryja Panna była wielkiego albo małego zrostu? Na co Wojciech WielkiWojciech Wielki odpowieda, iż miała zrost słusznysłuszny, tak, iż ani barzo wielka ani mała, ale jako zależy na zrost wysoki cudny niewieści, co zrozumiej od Krystusaod Krystusa; bo ile zależało na Krystusa, miał ciało jako mąż nie jako obrzym ani jako karzeł, nic wyszy, jedno na ośmi dłoń wielkich, a na dziewięć mniejszych. Ale pospoliciepospolicie tak wielki syn jako matka, przeto tak wysoka była Maryja jako jej miły Syn. Podług jako zależałoPodług jako zależało cudnej Pannie, iż się w niej spełniło pismo CanticorumCanticorum siodmego kapitulum: „O, jako cudnaś namilsza moja, zrostem twym przyrownana palmie”Indeks górny 22 Indeks górny koniec22.
I spytał by tu, jeśli była tłusta a cielista abo suchacielista abo sucha. Odpowieda Wojciech, iż w ciele Panny Maryjej była słuszna podobnośćsłuszna podobność, iż w niej nie była zbytnia tłustość ani suchość. […]
Wtore rozumiej o jej barwie, iż troja barwa była rozumiana na ciele; pierwą bierząbierzą z skory, wtorą z włos, trzecią z oczu. Pierwe pytanie: jakiej była barwy na skorze abo na ciele, jeśli białej albo czarnej, albo czerwonej, abo smieszanej. I kładziekładzie Wojciech: z czerwona białej cudnej barzo, to jest biała rumiona, bo i cudna jest ta płećpłeć i barzo czystego przyrodzenia.
Włosy, pytam, jakie miała, i odpowiedam, iż nie owszekinie owszeki miała kędzierzawych, bo takie włosy bywają w człowiece z zbytku, z zimna, a znamionują człowieka nadętego a zysku żądającego, co nie było w Pannie. […] Nie miała też lisowatychlisowatych albo prawie czerwonych, co ukazuje zbytnią gorącość, a znamionują człowieka z przyrodzenia niewiernego. Były tedy jej włosy miernemierne, żołtoczarne, bo takie słuszają ku płci białej, rumionej; takie włosy się mieniąmienią, bo z młodu bywają żołte barzo, a potym czarne. […]
Wtore, takie jej włosy słuszały, iż takie włosy, gdy są cienkie, miękkie, znamionują dobre obyczaje a dobrej płci dobre przyrodzeniedobre przyrodzenie, bo czynią człowieka stałego, mocnego i ukazują mozg ciepły a suchymozg ciepły a suchy, ktore jest jego nalepsze przyrodzenie. A taki człowiek bywa wolen w smyślech swych a czujnywolen w smyślech swych a czujny, co już z pierwszego mego o żywocie Panny Maryjej pisania wiemy, iż było w Pannie Maryjej. To jeszcze zrozumiejmy z WeronikiWeroniki, ktora ukazuje, iż włosy Pana Jezusa w brodzie i w głowie były czarne, tak u Maryjej.
Oczy miała czarne, bo czarne oczy, gdzie czarne włosy też, i to chędożychędoży panny i człowieka. Też, iż od mozgu gorącego a suchego mniej wilkości idzie do oczu, a temu też rzadko bolewają abo płynąpłyną, iż mało wilkościwilkości mają, a mocne i ostre widzenie i cudność dają; tedy to słuszało Maryjej Pannie. […]
Już wypisać chcę kożdego członka słusznośćsłuszność, czego nie jest dziw, iż ta Panna była we wszytkich członkach przednie cudna, bo jej to słuszało z podobności, ktorą miała ku Krystusowi, tak z strony dusze, jako z strony ciała. […]
Głowa jej była niejako podługowata, czoło nieszerokie, ale gładkie, […], a zawsze na doł je spuszczała, taka bowim głowa a czoło ukazują człowieka opatrznegoopatrznego, mądrego a sromieźliwegosromieźliwego. […] Nos prosty, niewielki, prosto idący, co znak jest stałości a roztropności. JagodyJagody jej niepucołowate albo tłuste ani wyschłe, ale cudne, białe a rumione w barwie jako mleko a roża. Usta naświętsze, miłe, rozkoszne, wesołe, wszelkiej słodkości napełnione. Wargi czerwone a niejako odpieszniałeodpieszniałe albo cieliste, […]. Zęby jej były białe, proste, rowne a czyste. PodgarłekPodgarłek jej słuszny a w miarę, niejako na czterzy grani, gdzie szedł niejaki dołek przez pośrzodek. Szyja biała, jasna, nieotyła ani wyschła. Ręce gołe a słuszne, palce […] długie, proste a gładkie. Wszytko ciało dziwnądziwną Boską mądrością sprawione. Odzienie, jako sukienkę, miała z biała czerwoną, płaszczyk jakoby modry, tej barwy jako niebo jasne. [...]
Głos jej milutki, głośny, wiesioły, tak iż rozlała się była łaska w uściech jej, jako napisano w psalmiech. Milczenie chowałachowała, rzadko mówiła, aliżaliż tego barzo była potrzeba, co jest nam nauka.”
Źródło: Jan z Szamotuł Paterek, Kazania o Maryi Pannie Czystej, [w:] Cały świat nie pomieściłby ksiąg. Staropolskie opowieści i przekazy apokryficzne, oprac. M. Adamczyk, W. R. Rzepka, W. Wydra, Warszawa-Poznań 1996, s. 132–135.
Na podstawie tekstu Salve Regina i jego polskiej parafrazy napisz, jaki wizerunek Maryi wyłania się z tych utworów. Kim jest dla modlących się ludzi?
W tekście liczącym co najmniej 100 słów scharakteryzuj Maryję na podstawie Kazania o Maryi Pannie Czystej.
W krótkim tekście wylicz te źródła, które – według Jana z Szamotuł – poświadczają piękno cielesne Maryi.
Udowodnij w krótkim tekście, że Kazanie opisujące piękno ciała i duszy Maryi ma charakter dydaktyczny. Koniecznie przywołaj odpowiedni cytat tekstu Jana z Szamotuł.
Ułóż plan wypowiedzi na temat: „Jaki model przedstawiania Matki Bożej zastosował Jan z Szamotuł w Kazaniu o Maryi Pannie Czystej?”.
Odpowiedz na pytanie, czy wizerunek Maryi wyłaniający się ze średniowiecznych utworów jest bliski wrażliwości człowieka współczesnego? Napisz tekst liczący 400 słów.