Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Chrześcijańska demokracja – współcześnie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje programy europejskich partii ludowych;
scharakteryzuje działania partii we współczesnych państwach demokratycznych;
oceni programy partii pod względem ich atrakcyjności dla wyborców.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza źródła;
odwrócona klasa.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie podzieleni są na trzy–cztery grupy.
2. Każda z grup jako zadanie domowe dostaje znalezienie i przygotowanie informacji na temat programu politycznego jednej z partii chadeckich działającej w państwie europejskim. W materiałach opracowanych w formie krótkiej prezentacji multimedialnej powinny znaleźć się porównywalne zagadnienia zaproponowane przez nauczyciela.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Zespoły przedstawiają przygotowane prezentacje.
2. Uczniowie sprawdzają w internecie poparcie partii chadeckich w państwach, o których przygotowali materiały.
3. Grupy prezentują wyniki swojej pracy i oceniają wysokość poparcia, odwołując się do założeń programowych partii.
4. Uczniowie poproszeni są o przedstawienie swojej oceny przez odwołanie się do poziomu życia i poziomu laicyzacji społeczeństw w poszczególnych państwach. Oceniają zbieżność danych.
Faza podsumowująca
1. Wybrane osoby, po jednej z każdej grupy, tworzą wspólny program europejskich partii ludowych, reprezentowanych w Parlamencie Europejskim. Sprawdzają zgodność swoich ustaleń z programem EPL.
2. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przyczyn wysokiego poparcie EPL w kolejnych wyborach do PE.
3. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie poproszeni są o przygotowanie haseł wyborczych zachęcających do głosowania na partie ludowe.
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Benon Gaziński, Inspiracje chrześcijańskie w działalności Konrada Adenauera – współtwórcy powojennych Niemiec i dzisiejszej Unii Europejskiej, cejsh.icm.edu.
Konrad Ciesiołkiewicz, Metoda chadecka – propozycja na trudne czasy?, klubjagiellonski.pl.
Program Europejskiej Partii Ludowej, psl.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany jako podstawa do dyskusji.