Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Chrześcijańska demokracja – współcześnie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przeanalizuje programy europejskich partii ludowych;

  • scharakteryzuje działania partii we współczesnych państwach demokratycznych;

  • oceni programy partii pod względem ich atrakcyjności dla wyborców.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza źródła;

  • odwrócona klasa.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Na poprzedniej lekcji uczniowie podzieleni są na trzy–cztery grupy.

2. Każda z grup jako zadanie domowe dostaje znalezienie i przygotowanie informacji na temat programu politycznego jednej z partii chadeckich działającej w państwie europejskim. W materiałach opracowanych w formie krótkiej prezentacji multimedialnej powinny znaleźć się porównywalne zagadnienia zaproponowane przez nauczyciela.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Zespoły przedstawiają przygotowane prezentacje.

2. Uczniowie sprawdzają w internecie poparcie partii chadeckich w państwach, o których przygotowali materiały.

3. Grupy prezentują wyniki swojej pracy i oceniają wysokość poparcia, odwołując się do założeń programowych partii.

4. Uczniowie poproszeni są o przedstawienie swojej oceny przez odwołanie się do poziomu życia i poziomu laicyzacji społeczeństw w poszczególnych państwach. Oceniają zbieżność danych.

Faza podsumowująca

1. Wybrane osoby, po jednej z każdej grupy, tworzą wspólny program europejskich partii ludowych, reprezentowanych w Parlamencie Europejskim. Sprawdzają zgodność swoich ustaleń z programem EPL.

2. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przyczyn wysokiego poparcie EPL w kolejnych wyborach do PE.

3. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Praca domowa:

Uczniowie poproszeni są o przygotowanie haseł wyborczych zachęcających do głosowania na partie ludowe.

Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Benon Gaziński, Inspiracje chrześcijańskie w działalności Konrada Adenauera – współtwórcy powojennych Niemiec i dzisiejszej Unii Europejskiej, cejsh.icm.edu.

Konrad Ciesiołkiewicz, Metoda chadecka – propozycja na trudne czasy?, klubjagiellonski.pl.

Program Europejskiej Partii Ludowej, psl.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany jako podstawa do dyskusji.