Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Odnajdywanie na mapie obiektów geograficznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.

Uczeń:

  1. czyta i interpretuje treści różnych map.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa położenie geograficzne, wykorzystując kierunki geograficzne,

  • wyjaśnia, w jaki sposób określa się szerokość geograficzną i długośc geograficzną dowolnego punktu na powierzchni Ziemi,

  • odnajduje na mapie obiekty geograficzne, wykorzystując kierunki świata, współrzędne geograficzne, opis, fotografie, skale, wysokości n.p.m.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z e‑materiałem), metody praktyczne (ćwiczenia techniczne)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, mapy szczegółowe barwne (takie jak w arkuszach egzaminacyjnych – jeżeli nauczyciel nie ma takich, może wykorzystać mapy z dowolnego arkusza egzaminacyjnego ze stron CKE), kartki z przygotowanymi zadaniami do tej mapy, kartki z przygotowanymi współrzędnymi geograficznymi do odnalezienia obiektów na mapie w atlasie (do pracy w parach)

Materiały pomocnicze:

W. Grygorenko, Redakcja i opracowanie map ogólnogeograficznych, PPWK Warszawa, 1970 (głównie rozdział 2 i 3).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w atlasie i wskazanie na mapie fizycznej świata Przylądka Świętego Łukasza.

  • Pierwszy uczeń, który wykonał to zadanie, wskazuje przylądek na mapie fizycznej świata; nauczyciel zadaje pytanie, w jaki sposób szukał, co ułatwiło odnalezienie obiektu (np. skorowidz nazw na końcu atlasu).

  • Dyskusja na temat: Co nam ułatwia odnajdywanie obiektów geograficznych na mapie?

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozdaje uczniom mapy szczegółowe barwne (powinny mieć opisane południki, równoleżniki, legendę ze skalą) – jedna mapa na parę.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ramką mapy i legendą.

  • Przypomnienie informacji dotyczących określania współrzędnych geograficznych – e‑materiał (można wykonać ćwiczenie polegające na określeniu szerokości i długości geograficznej wybranego punktu, obiektu na podanej uczniom mapie).

  • Uczniowie w parach wykonują kilka ćwiczeń (przygotowanych przez nauczyciela do tej konkretnej mapy) polegających na odnalezieniu różnych obiektów po opisie – opisy powinny uwzględniać: pola, w których występują obiekty, np. A4; odległości np. od jakiegoś szczytu, miejscowości (uczeń musi wykorzystać skalę mapy); współrzędne geograficzne; obiekty turystyczne (legenda mapy); wysokości n.p.m.

  • Po odnalezieniu wszystkich obiektów uczniowie porównują swoje odpowiedzi – krótka dyskusja: co najbardziej ułatwiało odnajdywanie obiektów na mapie? co sprawiało trudności?

  • Następnie nauczyciel, podając dokładne współrzędne geograficzne obiektu, przydziela parom uczniów obiekty geograficzne do odnalezienia na mapie w atlasie.

  • Sprawdzenie, wskazanie na mapie fizycznej świata odszukanych obiektów.

  • Następnie uczniowie łączą się w grupy 4‑osobowe (ważne, aby była parzysta liczba grup) – każda grupa wyszukuje po trzy obiekty geograficzne w atlasie, określa dla nich (dokładnie) współrzędne geograficzne – sąsiadujące ze sobą grupy wymieniają się określonymi współrzędnymi geograficznymi.

  • Zadaniem grup jest odnalezienie na mapie w atlasie wyszukanych przez sąsiednie grupy obiektów geograficznych (każda grupa ma do odnalezienia trzy różne obiekty geograficzne, mając określone ich współrzędne).

  • Po odnalezieniu uczniowie piszą nazwy obiektów przy współrzędnych, następnie współrzędne z nazwami wracają do grup, które je wymyśliły.

  • Uczniowie sprawdzają, czy grupa sąsiednia dobrze odnalazła ich obiekty geograficzne.

  • Nauczyciel, razem z uczniami, podsumowuje pracę grup.

  • Na koniec nauczyciel prosi uczniów o zagranie w parach w grę edukacyjną. Wygrywa dwójka, która najszybciej odpowie poprawnie na najwięcej pytań. Uczniowie, którzy popełnili błędy, zadają pytania zwycięskiej parze, która wyjaśnia tok swojego rozumowania.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, ocenia pracę uczniów na lekcji.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń zawartych w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane ćwiczenia; nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania: co było ciekawe, łatwe, który etap pracy stanowił dla uczniów największą trudność, co było jej przyczyną?

Praca domowa

  • Odszukaj na mapie w atlasie i nazwij obiekty geograficzne o współrzędnych:

    A – 9°30′N, 80°00′W

    B – 12°28'S, 130°51′E

    C – 39°34′N, 2°39′E

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grę dydaktyczną można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z działu I (zakres podstawowy) lub do samodzielnej pracy ucznia. Może ona posłużyć również jako sprawdzenie umiejętności uczniów podczas lekcji Jak zaprojektować i zrealizować trasę wycieczki.