Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Porównanie mejozy i mitozy
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykażesz różnice między mitozą i mejozą.
Wymienisz etapy mejozy i mitozy
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
gra dydaktyczna;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat mejozy i mitozy, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa między tymi dwoma procesami.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie omawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum siedem pytań do tekstu. Przedstawiają propozycje pytań nauczycielowi, który w razie potrzeby odrzuca niektóre z nich lub proponuje nowe (np. by się nie powtarzały). Uczniowie wybierają 25 pytań, które zostają umieszczone w urnie. Następnie dzielą się na 5 grup, losują 5 pytań z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność udzielonych odpowiedzi.
Uzupełnianie schematu. Nauczyciel rozdaje uczniom schemat przedstawiający procesy mejozy i mitozy, z pustymi miejscami do uzupełnienia (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie w grupach uzupełniają schemat zgodnie z instrukcją. Wskazana przez nauczyciela grupa prezentuje swój schemat, wskazując podobieństwa i różnice pomiędzy mejozą i mitozą. Pozostałe grupy oraz nauczyciel w razie potrzeby uzupełniają informacje.
Praca z mapą myśli pt. „Porównanie mitozy i mejozy”. Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Nauczyciel wyjaśnia także treść polecenia nr 1 („Na podstawie mapy myśli omów znaczenie biologiczne mitozy i mejozy”). Chętny uczeń rozwiązuje je i opisuje kolejno wykonywane kroki. Pozostali uczniowie oceniają poprawność odpowiedzi. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.
Uczniowie wykonują w parach polecenia 2 (z pytaniem o efekt podziału mitotycznego komórki zawierającej osiem chromosomów) i 3 (każące podać dwa procesy, które decydują o zróżnicowaniu genetycznym komórek potomnych podczas podziału mejotycznego). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 8 (dotyczące analizy wykresu przedstawiającego zmiany zawartości DNA w komórce podczas interfazy i mitozy) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach skonstruowali tabelę porównującą mejozę i mitozę. Grupy prezentują wykonane przez siebie tabele.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z mapą myśli, aby przygotować się do późniejszej pracy.