Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Młoda Polska – powtórzenie wiadomości cz. 2.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
krótko omówi polskich i zagranicznych przedstawicieli Młodej Polski;
omówi charakterystyczne elementy występujące w twórczości młodopolskich autorów;
scharakteryzuje młodopolskie nurty literackie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie notatek na temat gatunków literackich popularnych w Młodej Polsce.
- Gr. 1 - gatunki epickie: powieść psychologiczna, powieść społeczno‑obyczajowa, powieść fantastyczna, opowiadanie, nowela,
- Gr. 2 - gatunki liryczne: sonet (cykle sonetów), poemat prozą, ballada, hymn, bajka, fraszka, satyra,
- Gr. 3 - gatunki dramatyczne: komedia, dramat obyczajowy, dramat psychologiczny, dramat historyczny, dramat poetycki.
Młodzież korzysta w tym celu z wybranych przez siebie źródeł.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie wszystkich prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje z dotyczące gatunków literackich.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” oraz z linią chronologiczną. Po zapoznaniu się z informacjami tworzą w parach mapy myśli związane z tematem.
Następnie notują charakterystyczne elementy, występujące w utworach zaprezentowanych twórców.Uczniowie zapoznają się z galerią polskich twórców młodopolskich. Wyjaśniają, dlaczego Stanisław Przybyszewski stał się symbolem młodopolskiego artysty‑cygana.
Dyskusja. Uczniowie rozważają, czy zainteresowania Tadeusza Micińskiego i tematyka poruszana w jego utworach były bliskie innym młodopolskim artystom. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem rozmowy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Scharakteryzuj nurty literackie, według których tworzyli pisarze omówieni w sekcji „Linia chronologiczna”.
Materiały pomocnicze:
Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.