Ilustracja interaktywna przedstawia portret młodego mężczyzny. Jego twarz jest pociągła, szczupła, oczy głęboko osadzone, nos szeroki. Mężczyzna ma ciemne, krótkie włosy, brodę i wąsy. Trzyma w ustach papierosa. Ubrany jest w marynarkę koszulę i krawat. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Stanisław Przybyszewski (1868–1927) Eseista, dramaturg, powieściopisarz, autor poematów prozą, pochodzący z Kujaw. Uczył się w gimnazjum niemieckim, a następnie wyjechał na studia do Berlina, gdzie jednak bardziej od nauki interesowało go życie artystyczne i towarzyskie. Obraz przedstawia szkic ołówkiem. To portret dojrzałego mężczyzny. Ukazany jest jego prawy profil. Mężczyzna ma szczupłą twarz oraz wąsy i brodę. Czoło zmarszczone. Włosy rozwichrzone. Domena publiczna, Stanisław Wyspiański, Stanisław Przybyszewski , 1899. 2. W tym okresie wydał po niemiecku eseje (1892), analizujące osobowości wybitnych jednostek twórczych, m.in. Szopena i Nietzschego . Zaprzyjaźnił się z osobami z kręgu niemiecko-skandynawskiej cyganerii: Dehmelem, Strindbergiem, Munchem . Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Mężczyzna ma krótkie, rozwichrzone włosy. Ma owalną twarz. Ma brodę hiszpankę i wąsy. Ubrany jest w surdut, kamizelkę, koszulę i krawat. Siedzi w fotelu z założoną nogą na nogę. Domena publiczna. Autor nieznany, Portret Stanisława Przybyszewskiego, 1902. 3. W roku 1898 przyjechał do Krakowa, gdzie został redaktorem jednego z czołowych czasopism Młodej Polski – „Życia” (gdzie o stronę plastyczną dbał S. Wyspiański). Jego nieskrępowane konwenansami życie i skandalizująca twórczość dostarczały tematu do plotek i szokowały. Stał się wkrótce symbolem młodopolskiego artysty-cygana. Zdjęcie przedstawia stronę czasopisma. Po lewej stronie znajduje się portret ciemnowłosej kobiety ukazanej lewym profilem. Jej włosy są długie, upięte na głowie. Nad ilustracją widnieje napis Życie Tygodnik Ilustrowany Literacko-Artystyczny Naukowy i Społeczny. Po prawej stronie fragmenty utworów Kazimierza Tetmajera. Domena publiczna. „Życie”, pierwsza strona numeru ze stycznia 1898. 4. Artykuły z „Życia”, w których głosił hasła „sztuki dla sztuki” i kultu artysty-kapłana, zostały wydane w książce pt. Na drogach Duszy (1900). W niej także rozwijał swoją koncepcję twórcy, mającego docierać do „nagiej duszy”, pozbawionej racjonalistycznego i zmysłowego okrycia, co jest możliwe poprzez analizowanie stanów patologicznych i seksu (sfer wyjętych spod władania świadomości). W poemacie prozą Requiem aeternam (we wcześniejszej wersji niemieckiej – Totenmesse ) uznawał pożądanie seksualne za główną siłę działającą we wszechświecie: słynne początkowe zdanie tego utworu brzmi: „Na początku była chuć”. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę stojących obok siebie. Kobieta jest młoda, ma owalna twarz i nieduże oczy. Jej włosy są w nieładzie. Kobieta ubrana jest w suknię. Mężczyzna stojący obok niej ma pociągłą twarz, wysokie czoło i głęboko osadzone oczy. Ma brodę i wąsy. Ubrany jest w garnitur, koszulę. Pod szyją ma zawiązana muchę. Domena publiczna, Dagny i Stanisław Przybyszewscy, 1897–1898. 5. Przedstawiane w twórczości literackiej poglądy Przybyszewskiego miały swoje źródło w filozofii Schopenhauera i Nietzschego. Najwyraźniej brzmiały we wczesnych poematach prozą. Obok wspomnianego były to: Z cyklu Wigilii, De profundis, Nad morzem, Androgyne . Autor manifestu Confiteor pisał również dość popularne w epoce powieści, m.in. trylogie Homo sapiens i Mocny człowiek, Dzieci Szatana, Krzyk . Zdjęcie przedstawia okładkę książki. Na niebiskim tle, otoczony girlandą znajduje się napis: Stanisław Przybyszewski, Dzieci nędzy, Lektor 1929, domena publiczna. Okładka książki Dzieci nędzy , 1929. 6. Pełne monologów wewnętrznych i mowy pozornie zależnej analizowały one psychikę wybitnej jednostki, zmuszonej stawić czoło przeciętnemu ogółowi. Nowatorskie okazały się dramaty Przybyszewskiego (m.in. Dla szczęścia, Złote runo, Matka, Śnieg ), które – oparte na schemacie konfliktu pożądania i sfery seksualnej z kodeksem moralnym – w warstwie formalnej nawiązywały do Ibsena, Strindberga i Maeterlincka. Rysunek przedstawia portret młodego mężczyzny. Jego twarz jest pociągła, szczupła, oczy głęboko osadzone, nos szeroki. Mężczyzna ma ciemne, krótkie włosy, brodę i wąsy. Domena publiczna, Edvard Munch, Stanislaw Przybyszewski , 1898.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret młodego mężczyzny. Jego twarz jest pociągła, szczupła, oczy głęboko osadzone, nos szeroki. Mężczyzna ma ciemne, krótkie włosy, brodę i wąsy. Trzyma w ustach papierosa. Ubrany jest w marynarkę koszulę i krawat. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Stanisław Przybyszewski (1868–1927) Eseista, dramaturg, powieściopisarz, autor poematów prozą, pochodzący z Kujaw. Uczył się w gimnazjum niemieckim, a następnie wyjechał na studia do Berlina, gdzie jednak bardziej od nauki interesowało go życie artystyczne i towarzyskie. Obraz przedstawia szkic ołówkiem. To portret dojrzałego mężczyzny. Ukazany jest jego prawy profil. Mężczyzna ma szczupłą twarz oraz wąsy i brodę. Czoło zmarszczone. Włosy rozwichrzone. Domena publiczna, Stanisław Wyspiański, Stanisław Przybyszewski , 1899. 2. W tym okresie wydał po niemiecku eseje (1892), analizujące osobowości wybitnych jednostek twórczych, m.in. Szopena i Nietzschego . Zaprzyjaźnił się z osobami z kręgu niemiecko-skandynawskiej cyganerii: Dehmelem, Strindbergiem, Munchem . Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Mężczyzna ma krótkie, rozwichrzone włosy. Ma owalną twarz. Ma brodę hiszpankę i wąsy. Ubrany jest w surdut, kamizelkę, koszulę i krawat. Siedzi w fotelu z założoną nogą na nogę. Domena publiczna. Autor nieznany, Portret Stanisława Przybyszewskiego, 1902. 3. W roku 1898 przyjechał do Krakowa, gdzie został redaktorem jednego z czołowych czasopism Młodej Polski – „Życia” (gdzie o stronę plastyczną dbał S. Wyspiański). Jego nieskrępowane konwenansami życie i skandalizująca twórczość dostarczały tematu do plotek i szokowały. Stał się wkrótce symbolem młodopolskiego artysty-cygana. Zdjęcie przedstawia stronę czasopisma. Po lewej stronie znajduje się portret ciemnowłosej kobiety ukazanej lewym profilem. Jej włosy są długie, upięte na głowie. Nad ilustracją widnieje napis Życie Tygodnik Ilustrowany Literacko-Artystyczny Naukowy i Społeczny. Po prawej stronie fragmenty utworów Kazimierza Tetmajera. Domena publiczna. „Życie”, pierwsza strona numeru ze stycznia 1898. 4. Artykuły z „Życia”, w których głosił hasła „sztuki dla sztuki” i kultu artysty-kapłana, zostały wydane w książce pt. Na drogach Duszy (1900). W niej także rozwijał swoją koncepcję twórcy, mającego docierać do „nagiej duszy”, pozbawionej racjonalistycznego i zmysłowego okrycia, co jest możliwe poprzez analizowanie stanów patologicznych i seksu (sfer wyjętych spod władania świadomości). W poemacie prozą Requiem aeternam (we wcześniejszej wersji niemieckiej – Totenmesse ) uznawał pożądanie seksualne za główną siłę działającą we wszechświecie: słynne początkowe zdanie tego utworu brzmi: „Na początku była chuć”. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę stojących obok siebie. Kobieta jest młoda, ma owalna twarz i nieduże oczy. Jej włosy są w nieładzie. Kobieta ubrana jest w suknię. Mężczyzna stojący obok niej ma pociągłą twarz, wysokie czoło i głęboko osadzone oczy. Ma brodę i wąsy. Ubrany jest w garnitur, koszulę. Pod szyją ma zawiązana muchę. Domena publiczna, Dagny i Stanisław Przybyszewscy, 1897–1898. 5. Przedstawiane w twórczości literackiej poglądy Przybyszewskiego miały swoje źródło w filozofii Schopenhauera i Nietzschego. Najwyraźniej brzmiały we wczesnych poematach prozą. Obok wspomnianego były to: Z cyklu Wigilii, De profundis, Nad morzem, Androgyne . Autor manifestu Confiteor pisał również dość popularne w epoce powieści, m.in. trylogie Homo sapiens i Mocny człowiek, Dzieci Szatana, Krzyk . Zdjęcie przedstawia okładkę książki. Na niebiskim tle, otoczony girlandą znajduje się napis: Stanisław Przybyszewski, Dzieci nędzy, Lektor 1929, domena publiczna. Okładka książki Dzieci nędzy , 1929. 6. Pełne monologów wewnętrznych i mowy pozornie zależnej analizowały one psychikę wybitnej jednostki, zmuszonej stawić czoło przeciętnemu ogółowi. Nowatorskie okazały się dramaty Przybyszewskiego (m.in. Dla szczęścia, Złote runo, Matka, Śnieg ), które – oparte na schemacie konfliktu pożądania i sfery seksualnej z kodeksem moralnym – w warstwie formalnej nawiązywały do Ibsena, Strindberga i Maeterlincka. Rysunek przedstawia portret młodego mężczyzny. Jego twarz jest pociągła, szczupła, oczy głęboko osadzone, nos szeroki. Mężczyzna ma ciemne, krótkie włosy, brodę i wąsy. Domena publiczna, Edvard Munch, Stanislaw Przybyszewski , 1898.
Edvard Munch, Stanislaw Przybyszewski , 1895
Źródło: Muzeum Muncha w Oslo, domena publiczna.