Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Bioremediacje

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje wiedzę na temat sposobów usuwania zanieczyszczeń;

  • planuje i wykonuje eksperyment;

  • analizuje wyniki, wyciąga wnioski.

Strategie nauczania:

  • konstruktywistyczna;

  • konektywizm;

  • IBSE, eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • pogadanka;

  • analiza filmu;

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • eksperyment uczniowski.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca grupowa;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • dla grupy: 3 probówki, 3 baloniki (cienkie), suche drożdże (torebka), cukier (3 łyżeczki), woda, linijka; ponadto: różne dodatkowe substancje (np. sól, ocet, soda, proszek do pieczenia itp.), czajnik, ew. łaźnie wodne; instrukcje (załącznik 1).

Przebieg zajęć

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z lekcją z e‑podręcznika. Nauczyciel przygotowuje sprzęt. Uczniowie przynoszą substancje do badań.

Faza wstępna

  1. Nawiązanie – nauczyciel pyta: „Co to znaczy bioremediacja? Kiedy jest użyteczna? Jak ty byś oczyścił glebę zanieczyszczoną np. rozlanym olejem napędowym?” Uczniowie odpowiadają – pogadanka.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie oglądają film, wypisując z niego przykłady bioremediacji (co, jak). Nauczyciel zatrzymuje projekcję w odpowiednim momencie, komentuje.

  2. Uczniowie na tablicy wypisują propozycje, co jest potrzebne do życia mikroorganizmom wykorzystywanym w procesie bioremediacji. Nauczyciel pilnuje, by znalazły się tam: energia (pożywienie), woda, odpowiednie warunki (np. pH, temperatura).

  3. W podziale na grupy uczniowie planują eksperyment, przewidują wynik (hipoteza), zestawiają go na podstawie instrukcji (załącznik 1).

  4. Wnioski każda z grup zapisuje na karcie pracy i na tablicy. Nauczyciel moderuje i w razie potrzeby uzupełnia zapisy.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wypowiadają opinie na temat zalet i wad bioremediacji – dyskusja.

  2. Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów, kształtując je, np. „użyłeś ciekawego argumentu”, „mam inne zdanie, ale szanuję twoją opinię”.

Praca domowa

Dowiedz się, czy w twojej okolicy prowadzono bioremediacje. Zrób notatkę na lekcję.

Materiały pomocnicze

Załącznik 1

RZvUxBXeYOfUX

Plik PDF o rozmiarze 66.01 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

Film można wykorzystać na lekcjach chemii i zajęciach dodatkowych.