Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1UVTvCVhmxMz1
Ćwiczenie 1
Wybierz właściwą odpowiedź. Bioremediacja to: Możliwe odpowiedzi: 1. działania w celu usunięcia zanieczyszczeń z żywności., 2. przeróbka przemysłowa zanieczyszczeń środowiskowych., 3. wykorzystanie mikroorganizmów do usunięcia skażenia środowiska., 4. wykorzystanie mikroorganizmów do zanieczyszczenia środowiska.
Rsdc1GGcxmHM41
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Stosowanie bakterii do usuwania produktów ropopochodnych jest działaniem przyjaznym dla środowiska. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fitoremediacja jest procesem, który polega na wykorzystaniu roślin, głównie z rodziny krzyżowych i motylkowych, do usuwania z gleby metali, np. ołowiu, niklu, kadmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Metalofity są roślinami, które nie tolerują zwiększonej obecności metali w glebie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rośliny wykluczające gromadzą pierwiastki śladowe tylko w liściach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1QyIhSN2uhIL1
Ćwiczenie 3
Wskaż, które z wymienionych technologii są elementami bioremediacji. Możliwe odpowiedzi: 1. usuwanie plam ropy naftowej przy pomocy bakterii, 2. oczyszczanie ścieków przy pomocy mikroorganizmów, 3. usuwanie pierwiastków śladowych z gleby przy pomocy roślin, 4. spalanie ropy naftowej rozlanej na powierzchni wody
1
Ćwiczenie 4

Wśród metali największym problemem jest kadm, który łatwo przenika do roślin. Ołów przenika w zdecydowanie mniejszym stopniu (…). Do ziaren zbóż przenika mniej kadmu z gleby niż na przykład do roślin okopowych, korzeni warzyw. Zboża powodują więc mniejsze ryzyko. A wśród zbóż uprawa na przykład pszenicy jest bardziej ryzykowna niż żyta. Dobór roślin uprawnych jest zatem najprostszym sposobem na zmniejszenie ryzyka związanego z rolnictwem na obszarach przemysłowych.

Indeks górny źródło: teraz‑srodowisko.pl/aktualnosci/zanieczyszczenie‑polskich‑gleb‑od‑lat‑bez‑zmian‑6244.html Indeks górny koniec

R1BdCGrS4QTkI
Uszereguj wymienione w tekście rośliny w zależności od stopnia wchłaniania metali ciężkich od najmniej do najbardziej akumulujących kadm. Elementy do uszeregowania: 1. Żyto, 2. Warzywa okopowe, 3. Pszenica
21
Ćwiczenie 5
RgFfL0wkZroV7
Wyjaśnij, dlaczego stosuje się bioremediację, wymagającą pewnych nakładów skoro proces samooczyszczania środowiska i tak zachodzi w przyrodzie. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
R1Jiw2qcxYQPE
Wyjaśnij, dlaczego dodatek nawozów i herbicydów w uprawie smagliczki spowodował zwiększony pobór niklu z gleby. (Uzupełnij).

Informacje do zadania 7. i 8.

Temat eksperymentu: Hodowla hydroponicznaIndeks górny * ponikła igłowatego (Eleocharis acicularis) na pożywkach wodnych zwierających różne stężenia krzemu (Si).

Wyniki: Poniższa tabela przedstawia zmiany stężenia krzemu (Si) i wybranych metali ciężkich w pędach ponikła igłowatego (Eleocharis acicularis), w zależności od stężenia krzemu w pożywce wodnej.

Indeks górny *Hodowla hydroponiczna polega na uprawie roślin w wodzie, bez użycia ziemi. Indeks górny koniec

Stężenie Si w pożywce wodnej (mg/l)

0

0,5

1,0

4,0

Zawartość krzemu w pędach (mg/kg s.m.Indeks górny *)

43,3

44,7

45,4

52,2

Zawartość srebra w pędach (mg/kg s.m.)

22,0

12,6

35,2

111,0

Zawartość kadmu w pędach (mg/kg s.m.)

23,2

18,5

21,9

849,0

Zawartość ołowiu w pędach (mg/kg s.m.)

449,0

438,0

424,0

937,0

Zawartość indu w pędach (mg/kg s.m.)

544,0

489,0

481,0

239,0

Indeks górny *s.m. – suchej masy Indeks górny koniec

Indeks górny Na podstawie: Ha T.H. Nguyen, Masayuki Sakakibara, Minh N. Nguyen, Nhuan T. Mai, Vinh T. Nguyen (2019), Effect of Dissolved Silicon on the Removal of Heavy Metals from Aqueous Solution by Aquatic Macrophyte Eleocharis acicularis, MDPI Indeks górny koniec

31
Ćwiczenie 7
RG3hBP2Fpj4Oe
Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R19SmVy4dR3lo
Sformułuj dwa wnioski, wynikające z analizy wyników badania. (Uzupełnij).