Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Cywilizacja, natura, samotność. Robinson Cruzoe i Chuck Noland jako rozbitkowie. Cast Away – poza światem, reż. R. Zemeckis
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
porówna bohaterów: Robinsona i Chucka;
porównasz fragmenty filmu i książki;
dowie się, czym jest dźwięk diegetyczny i jaką pełni rolę w filmie;
odniesie zachowania bohaterów do piramidy Maslowa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem Cast Away: Poza światem w reżyserii Roberta Zemeckisa.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy i wyjaśnia jej zasady:
a. Przedstawia temat związany z lekcją: Cywilizacja, natura, samotność. Robinson Cruzoe i Chuck Noland jako rozbitkowie. Cast Away – poza światem, reż. R. Zemeckis. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego;
b. Przedstawia technikę dramy. Wyjaśnia, że uczniowie wcielą się w różne role. Członkowie każdego zespołu zdecydują, jaką chcą przyjąć rolę (np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym, dziennikarza przeprowadzającego wywiad, osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad) - może ich być dwóch;
c. Nauczyciel przekazuje instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań - każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania (np. komentator w studiu odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację, dziennikarz przeprowadzający wywiad za przygotowanie interesujących pytań, osoba, z którą przeprowadzany jest wywiad, w jak największym stopniu powinna wczuć się w swoją rolę itp.); d. Następnie każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy. Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie dramy i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy prezentacje. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów.Uczniowie indywidualnie zapoznają się z audiobookiem. Następnie wskazują echa ówczesnej cywilizcji w powieści Daniela Defoe oraz porównują bohaterów - Chucka Nolanda i Robinsona Crusoe
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 2, 3, 5, 6. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1, 4, 7 i 8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Bartosz Wróblewski, „Cast Away – poza światem” – Tom Hanks oraz inni Robinsonowie XXI wieku, dostępny w internecie: https://wyborcza.pl/7,90535,22272545,cast‑away‑poza‑swiatem‑tom‑hanks‑oraz‑inni‑robinsoni‑xxi.html?disableRedirects=true
Zygmunt Kałużyński, Tomasz Raczek, Perły kina. Leksykon filmowy na XXI wiek, t. III, Michałów‑Grabina 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.