Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Walka o głos. Konstytucje i prawa wyborcze w Europie drugiej połowy XIX w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje ustrój najważniejszych państw europejskich XIX w.;
wyjaśnia wpływ rewolucyjnych wydarzeń (m.in. Wiosny Ludów i procesów zjednoczeniowych) na zmiany ustrojowe w poszczególnych państwach;
wskazuje państwa o ustroju najbardziej demokratycznym oraz autorytarnym;
wymienia grupy społeczne wykluczone z wpływu na rządy i tłumaczy, z czym związane były takie decyzje (m.in. cenzus majątkowy, wiek, płeć, pochodzenie etniczne).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Walka o głos. Konstytucje i prawa wyborcze w Europie drugiej połowy XIX w.”. Następnie dzieli uczniów na sześć grup. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie prezentacji (na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”) dotyczących konstytucji i praw wyborczych w poszczególnych państwach:
grupa 1 – Wielka Brytania,
grupa 2 – Francja,
grupa 3 – Niemcy,
grupa 4 – Austro‑Węgry,
grupa 5 – Rosja,
grupa 6 – Włochy.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Omawia planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel przy użyciu raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie w parach opracowują pytania do tematu, które będą dla nich wyznaczać kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani uczniowie z każdej grupy (albo ochotnicy) prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi. Uczniowie notują również informacje podczas wystąpień innych grup (z zagadnień dotyczących pozostałych omawianych krajów).
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Prowadzący określa czas na ich realizację, następnie wybrani uczniowie czytają odpowiedzi do poszczególnych ćwiczeń, omawiają je wspólnie z nauczycielem.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2: „Korzystając z informacji zawartych w audiobooku, wymień grupy społeczne, które w omawianej epoce miały największy wpływ na władze – były uprzywilejowane, oraz te, które miały najmniejszy wpływ – były dyskryminowane”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy do czterech osób i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie wciąż w grupach wykonują najpierw ćwiczenie 4: dopasowują opisy do organów państwa w Wielkiej Brytanii i Włoszech w XIX w., a następnie ćwiczenie 6. Po ich wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Które państwa europejskie przed I wojną światową miały ustrój najbardziej demokratyczny, a które autorytarny? Wskazane osoby lub ochotnicy omawiają XIX‑wieczne ustroje i uzasadniają swoje odpowiedzi.
Prowadzący może ocenić pracę grup przygotowujących prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Przygotuj też uzasadnienie swoich odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 3 dołączone do audiobooka: „Jakie postulaty formowano wobec władców w XIX wieku, aby wprowadzać reformy polityczne, a tym samym tworzyć społeczeństwo masowe. Jakie czynniki sprzyjały realizacji poszczególnych haseł? Które nie zostały zrealizowane w XIX wieku? Napisz odpowiedź w formie wypowiedzi uwzględniając uwarunkowania epoki”.
Materiały pomocnicze:
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, tłum. I. Drozdowska‑Broering i in., Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2020.
N. Davies, Europa, tłum. E. Tabakowska, Znak, Kraków 2009.
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Audiobook może zostać wykorzystany przy omawianiu tematów związanych ze zmianami społecznymi w XIX w. i powstawaniem nowych ideologii oraz emancypacją kobiet.