Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wzór na objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
oblicza objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego w różnych zadaniach,
wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca z całą klasą,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
zeszyt,
tablica,
pisak.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie ucznia ostrosłupami prawidłowymi czworokątnymi poprzez pokazanie Piramidy Cheopsa, która jest przykładem takiej bryły.
Burza mózgów na temat możliwych wymiarów piramidy.
Odpowiedź na pytanie, które wymiary są potrzebne do obliczenia objętości takiej bryły.
Przypomnienie wzoru na objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują w parach przykłady 1‑5 w sekcji „Przeczytaj”. Zgłaszają pytania na forum klasy, wspólnie z nauczycielem udzielają na nie odpowiedzi.
Uczniowie analizują aplet geogebry (przykład 6 w sekcji „Przeczytaj”), który pokazuje, że kształt ostrosłupa zależy od długości krawędzi podstawy oraz wysokości ostrosłupa. Nauczyciel zadaje pytanie, czy na podstawie informacji o długościach krawędzi dwóch ostrosłupów można wywnioskować, który z nich ma większą objętość. Czy tak jest zawsze? Od czego to zależy?
Uczniowie dzielą się na grupy, oglądają animację 3D a następnie rozwiązują polecenia z nią związane.
Nauczyciel inicjuje wspólne omówienie wyników.
Nauczyciel pyta uczniów, jak mogą zmienić się wymiary odcinków w ostrosłupie, aby objętość była taka sama, dwukrotnie mniejsza, trzykrotnie większa, itd.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zamknięte z sekcji „Sprawdź się”. Wspólna analiza odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Rozwiązanie ćwiczeń otwartych z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację 3D do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dotyczące objętości ostrosłupa prawidłowego czworokątnego. Można też zaproponować uczniom animację 3D jako powtórzenie wiadomości ze stereometrii lub przykłady zastosowań twierdzenia Pitagorasa.