Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Czynniki sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne koncepcje tożsamości narodowej w konfrontacji z tożsamością etniczną;
analizuje pozytywny i negatywny wpływ wydarzeń zachodzących w obrębie wspólnoty politycznej na poczucie tożsamości narodowej we współczesnej Polsce;
ocenia funkcję, jaką pełnią obchody rocznicy niepodległości w umacnianiu więzi narodowej i postaw propaństwowych w społeczeństwie polskim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie sondy w swoim najbliższym otoczeniu na temat poczucia dumy z bycia Polakiem.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Mogą się przy tym posiłkować wynikami przeprowadzonej sondy.
Przedstawienie tematu „Czynniki sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów. Chętne osoby mogą uzasadnić swój wybór.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wynotowują najistotniejsze informacje. W parach przygotowują odpowiedź do ćwiczenia 1. Następuje dyskusja. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie.
Praca w parach z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują ranking wydarzeń z ostatnich 15 lat historii Polski, które sprawiają, że czują dumę z bycia Polakami (ćw. 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”). W kolejnym kroku łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje i ustalają wspólną listę. Następnie łączą się w coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowy ranking. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ponownie odpowiadają na pytanie sondażowe postawione na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji „Badanie 2”). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.
Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Uczniowie porównują wyniki sondażu przeprowadzonego przez CBOS oraz wyniki badań przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.
Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Samoidentyfikacje i duma narodowa Polaków, Komunikat z badań nr BWS/162/2004, 2004.
Anna Popielarczyk‑Pałęga, Tożsamość narodowa, tożsamość etniczna, identyfikacja narodowa jednostki. Rozważania metodologiczne na przykładzie środowisk polonijnych, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2018, nr 27.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.