Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.
Rqmy83ptwDbaB Ćwiczenie 1
Jak bardzo jesteś dumny/dumna z tego, że jesteś Polakiem/Polką? Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo dumny/dumna, 2. dość dumny/dumna, 3. niezbyt dumny/dumna, 4. wcale, 5. trudno powiedzieć
Jak bardzo jesteś dumny/dumna z tego, że jesteś Polakiem/Polką?
bardzo dumny/dumna
dość dumny/dumna
niezbyt dumny/dumna
wcale
trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Samoidentyfikacje i duma narodowa Polaków , Komunikat z badań nr BWS/162/2004, październik 2004, s. 4.
Porównanie sondaży i wyników badań Ćwiczenie 2
Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.
RE8Y9vVgjDoZD Wykres skumulowany. Jak bardzo jest Pan(i) dumny(a) z tego, że jest Pan(i) Polakiem (Polką)? (dane w proc.). Lista elementów: 1. zestaw danych:Poziom dumy: VI 1994bardzo dumny(a): 73dość dumny(a): 23niezbyt dumny(a): 3wcale: 1trudno powiedzieć: 02. zestaw danych:Poziom dumy: XI 2003bardzo dumny(a): 62dość dumny(a): 30niezbyt dumny(a): 6wcale: 2trudno powiedzieć: 03. zestaw danych:Poziom dumy: VI 2004bardzo dumny(a): 54dość dumny(a): 36niezbyt dumny(a): 6wcale: 2trudno powiedzieć: 2
Wykres skumulowany. Jak bardzo jest Pan(i) dumny(a) z tego, że jest Pan(i) Polakiem (Polką)? (dane w proc.). Lista elementów: 1. zestaw danych:Poziom dumy: VI 1994bardzo dumny(a): 73dość dumny(a): 23niezbyt dumny(a): 3wcale: 1trudno powiedzieć: 02. zestaw danych:Poziom dumy: XI 2003bardzo dumny(a): 62dość dumny(a): 30niezbyt dumny(a): 6wcale: 2trudno powiedzieć: 03. zestaw danych:Poziom dumy: VI 2004bardzo dumny(a): 54dość dumny(a): 36niezbyt dumny(a): 6wcale: 2trudno powiedzieć: 2
Jak bardzo jest Pan(i) dumny(a) z tego, że jest Pan(i) Polakiem (Polką)? (dane w proc.)
W roku 1994 i 2003 pytanie brzmiało: Czy jest Pan(i) dumny(a) z tego, że jest Pan(i) Polakiem (Polką)? ; pominięto odpowiedź trudno powiedzieć . Oprac. na podst.: CBOS, Samoidentyfikacje i duma narodowa Polaków , Komunikat z badań nr BWS/162/2004, 2004, s. 4.
Źródło: Englishsquare .pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15ZnOevtV7Gt W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z 2004 roku z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij). W trzecim kroku porównaj poziom dumy mierzony dwiema pierwszymi odpowiedziami z lat 1994 i 2004 i rozważ przyczyny, dla których w ciągu dziesięciolecia duma z bycia Polakami nieco osłabła. Porównując sytuacje polityczną i społeczną w tych krańcowych okresach, spróbuj znaleźć przyczyny stanu rzeczy wyrażonego wskaźnikami procentowymi. (Uzupełnij).
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z 2004 roku z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice?
W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij.
W trzecim kroku porównaj poziom dumy mierzony dwiema pierwszymi odpowiedziami z lat 1994 i 2004 i rozważ przyczyny, dla których w ciągu dziesięciolecia duma z bycia Polakami nieco osłabła. Porównując sytuacje polityczną i społeczną w tych krańcowych okresach, spróbuj znaleźć przyczyny stanu rzeczy wyrażonego wskaźnikami procentowymi.