Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzór skróconego mnożenia na sumę sześcianów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna wzór skróconego mnożenia na sumę sześcianów

  • zastosuje wzór skróconego mnożenia na sumę sześcianów do przekształcania wyrażeń algebraicznych i arytmetycznych

  • przeanalizuje i zinterpretuje problem algebraiczny, prowadzący do zastosowania wzoru na sumę sześcianów,  dobierając najefektywniejszy sposób do jego rozwiązania

  • dokona analizy ukształtowanych umiejętności dotyczących wykorzystania wzorów skróconego mnożenia do przekształcaniu wyrażeń algebraicznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rybki w akwarium

  • mapa myśli

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał dostęp do komputera

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Wybrana grupa uczniów (4 - 5) w domu zapoznaje się z materiałem tak, aby mogła przekazać pozostałym uczniom pozyskane wiadomości.

  2. Uczniowie powinni w domu przypomnieć sobie znane już wzory skróconego mnożenia.

Faza wstępna:

Jeden z uczniów - ochotników przypomina sposoby wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych, ze zwróceniem uwagi na wykorzystanie znanych wzorów skróconego mnożenia.

Rozpoczynając lekcję nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – eksperci wyprowadzają wzór na sumę sześcianów, a następnie  wspólnie oglądają animację, jednocześnie objaśniając jej najtrudniejsze elementy. Tak, aby pozostali uczniowie obserwujący „rybki” zrozumieli sposób wykorzystania wzoru na sumę sześcianów.

Następnie eksperci prezentują przykłady zadań zapisanych w sekcji Przeczytaj.

Teraz uczniowie w małych grupach rozwiązują zadania interaktywne – eksperci czuwają nad ich pracą.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują wspólnie mapę myśli, na której zaznaczają kluczowe elementy związane z dotychczas poznanymi wzorami skróconego mnożenia stopnia 3. Mapa ta pozostanie w klasie i będzie uzupełniania, w miarę poznawania nowych wzorów.

Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Działania na wyrażeniach algebraicznych - przykładyDiDjdo3UGDziałania na wyrażeniach algebraicznych - przykłady

Działania na wyrażeniach algebraicznych - zadaniaDt4knqVZjDziałania na wyrażeniach algebraicznych - zadania

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana na następnych lekcjach wprowadzających wzór na różnicę sześcianów.