Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia podstawowe zasady ustrojowe Polski Ludowej;
porównuje Konstytucję PRL z innymi polskimi konstytucjami z XX w.;
wyjaśnia zagadnienie fikcji ustrojowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia uczniom zadanie porównania Konstytucji kwietniowej (1935 r.) oraz Konstytucji PRL. W trakcie krótkiej dyskusji – w formie burzy mózgów – zostają wymienione cechy państwa autorytarnego. Nauczyciel zwraca uwagę na fasadowe instytucje demokratyczne w ustawie zasadniczej z 1952 r.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel pyta uczniów o tradycje polityczne, do których odwoływała się Konstytucja PRL. Po krótkiej dyskusji nauczyciel przywołuje jakobińską koncepcję władzy politycznej – system rządów Konwentu – i zwraca uwagę na jej podobieństwo do komunistycznej wizji jednolitości władzy. Podkreśla stosowane przez przywódców PRL uzasadnienie takiej formy rządów.
2. Odwołując się do swojej wiedzy historycznej, uczniowie – z pomocą nauczyciela – starają się przedstawić system władzy PRL. Omówiona zostaje rola PZPR oraz jej organów (Biuro Polityczne, Komitet Centralny, I Sekretarz KC) w ustroju państwa komunistycznego. Nauczyciel przywołuje pojęcie „fikcji ustrojowej”.
3. Nauczyciel inicjuje dyskusję w postaci burzy mózgów, zadając uczniom następujące pytania: „W jaki sposób Konstytucja PRL umożliwiała nieformalne i nieograniczone rządy partii komunistycznej?”, „Jakich regulacji zabrakło w ustawie zasadniczej z 1952 r. w kontekście standardów państwa demokratycznego?”. W trakcie dyskusji pojawiają się nawiązania do takich zjawisk, jak: pluralizm polityczny, podział władz, niezależność sądownictwa, centralizm demokratyczny, gwarancje praw.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje wcześniejsze dyskusje. Przywołuje regulacje zawarte w aktualnej Konstytucji RP, zestawiając je z przepisami Konstytucji PRL.
2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.