Sprawdź się
Przyporządkuj nazwy organów do okresów ich funkcjonowania.
Rada Państwa, rady narodowe, sejm, rady gmin, Najwyższa Izba Kontroli, Rada Bezpieczeństwa Narodowego, Rada Ministrów
Organy funkcjonujące tylko w PRL | |
---|---|
Organy funkcjonujące w PRL i III RP | |
Organy funkcjonujące tylko w III RP |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Ekspresowa historia polskich konstytucjiPo II wojnie światowej Polska znalazła się w radzieckiej strefie wpływów. Nowa konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1952 r.) – której uchwalenie poprzedziło przyjęcie w 1947 r. małej konstytucji – była wzorowana na totalitarnej ustawie zasadniczej Związku Radzieckiego. Konstytucja PRL miała charakter fasadowy – teoretycznie gwarantowała obywatelom wiele uprawnień, w praktyce jednak nie były one respektowane. Władzę przekazywała sejmowi (senat został zniesiony), rządowi i Radzie Państwa, czyli kolektywnej głowie państwa, ale w rzeczywistości najważniejsze decyzje podejmował zupełnie ktoś inny – przywódcy Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.
Zapoznaj się z fragmentami poniższych aktów prawnych, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło I
Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalona przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r.Art. 72
1. W celu rozwoju aktywności politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej ludu pracującego miast i wsi Polska Rzeczpospolita Ludowa zapewnia obywatelom prawo zrzeszania się.
2. Organizacje polityczne, związki zawodowe, zrzeszenia pracujących chłopów, zrzeszenia spółdzielcze, organizacje młodzieżowe, kobiece, sportowe i obronne, stowarzyszenia kulturalne, techniczne i naukowe, jak również inne organizacje społeczne ludu pracującego – skupiają obywateli dla czynnego udziału w życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym.
3. Tworzenie zrzeszeń i udział w zrzeszeniach, których cel lub działalność godzą w ustrój polityczny i społeczny albo w porządek prawny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, jest zakazane.
Źródło II
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 58
1. Każdemu zapewnia się wolność zrzeszania się.
2. Zakazane są zrzeszenia, których cel lub działalność są sprzeczne z Konstytucją lub ustawą. O odmowie rejestracji lub zakazie działania takiego zrzeszenia orzeka sąd.
3. Ustawa określa rodzaje zrzeszeń podlegających sądowej rejestracji, tryb tej rejestracji oraz formy nadzoru nad tymi zrzeszeniami.
Materiały źródłowe do ćwiczeń 6–7.
Źródło I
Tak się głosowało w PRLOficjalne dane na temat frekwencji wyborczej w wyborach do Sejmu PRL w latach 1952–80 oscylowały między 94 a 99 proc., zaś na listy FN/FJN padało zawsze blisko 100 proc. głosów. Dla porównania średnia frekwencja wyborcza w latach 1979–95 w krajach zachodnioeuropejskich, w których udział w głosowaniach był obowiązkowy (prawnego obowiązku głosowania nie mieli obywatele PRL) – w Austrii, Belgii, Luksemburgu oraz we Włoszech – kształtowała się na poziomie od 78 do 93,9 proc. Nieco mniejszą frekwencję – 78,86 proc. – ogłoszono po wyborach do Sejmu PRL w 1985 r. Miały na to wpływ działania podjęte przez działaczy podziemnej Solidarności, którzy nawoływali do bojkotu oraz ogłosili, że będą wybory bacznie obserwować. Onieśmieliło to członków obwodowych komisji wyborczych do podejmowania na szeroką skalę działań, za pomocą których poprawiano wyniki peerelowskich wyborów we wcześniejszych latach.
To właśnie w obwodach, na najniższym szczeblu liczenia głosów, dopuszczano się największych fałszerstw. Wynikało to z jednej strony z odgórnych nacisków władz centralnych, które nie chciały same ingerować w dokumentację wyborczą, z drugiej – inwencji lokalnych działaczy, którzy chcieli wykazać się przed swoimi politycznymi zwierzchnikami. „Liczyły się – wspominał wybory w 1976 r. były I sekretarz KW PZPR w Radomiu Janusz Prokopiak – końcowe rezultaty i frekwencja, i ilość skreśleń, a więc, czy 98,5 proc. czy 99,1. Na takim poziomie rozgrywała się swoista rywalizacja między województwami. Ważne były dziesiąte części procenta, do osobliwej statystyki, która zawsze była podstawą politycznej oceny, a każdy chciał wypaść celująco. (…) Dyżurni KC nie ujawniali frekwencji w innych województwach. Zawsze informowano nas: »ciągniecie się w ogonie«. To była taka swoista mobilizacja”. Kiedy w 1980 r. dane o frekwencji wyborczej w województwie gdańskim okazały się nieznacznie niższe od średniej w całym kraju (różnica wynosiła niespełna 4,5 proc.), I sekretarza KW w Gdańsku Tadeusza Fiszbacha wezwano na rozmowę dyscyplinującą do KC.
Źródło II
Legitymizacja władzy i ograniczenia „słabej” merytokracjiOksfordzki słownik politologii definiuje legitymizację władzy jako „własność systemu politycznego gwarantującą rządzącym moc stanowienia prawa i podejmowania wiążących decyzji, które będą do przyjęcia przez rządzących”. Demokratyczne koncepcje legitymizacji podkreślają jej subiektywny charakter związany ze społeczną akceptacją „prawa do rządzenia” konstytucyjnie określonych osób i instytucji, a także ich zdolności do utrzymania politycznego poparcia. W takich interpretacjach legitymizacja władzy oznacza proces politycznych działań i przekonań sprawiających, że ludzie są jej posłuszni, uznają ją za legalną oraz mającą moralne przesłanki do sprawowania rządów. Zdaniem Davida Beethama precyzującego kluczowe aspekty legitymizacji, obejmuje ona pewne reguły, przekonania i zachowania występujące w społeczeństwie niezbędne dla uznania jej prawomocności. W pierwszym wymiarze, prawomocność wymaga nabywania i sprawowania władzy zgodnego z ustalonymi regułami, których stosowanie jest sankcjonowane przez najbardziej wpływowe autorytety. W aspekcie przekonań, legitymizacja oznacza powszechną akceptację reguł systemu władzy wśród rządzących, jak i rządzonych. Władza jest uznawana za prawomocną, jeśli znajduje uzasadnienie w sferze panujących przekonań tworzących podstawę jej wiarygodności. Z kolei legitymizacja w wymiarze zachowań zakłada przyzwolenie rządzonych na zależności władcze. Rodzaj i poziom legitymizacji władzy uznawane są często za kluczowe charakterystyki stabilności ustrojowej.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Ustawa z dn. 17 stycznia 1976 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i rad narodowychArt. 1
1. Wybory do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i rad narodowych odbywają się w oparciu o program Frontu Jedności Narodu, będącego wyrazem wspólnej patriotycznej postawy wszystkich świadomych i aktywnych obywateli wobec zasadniczych interesów narodu i państwa socjalistycznego. Przewodnią siłę ideową Frontu Jedności Narodu stanowi Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, a podstawę polityczną – współdziałanie Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej ze Zjednoczonym Stronnictwem Ludowym i Stronnictwem Demokratycznym oraz współpraca wszystkich organizacji ludu pracującego miast i wsi.2. W okresie przedwyborczym komitety Frontu Jedności Narodu organizują publiczne dyskusje obywateli nad problemami rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju i swojego terenu.