Dla nauczyciela
Autor: Sabina Świtała
Przedmiot: Język polski
Temat: Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa – cechy noweli pozytywistycznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje te elementy noweli, które zgadzały się z estetyką dominującą w pozytywizmie oraz te, które się z nią nie zgadzały;
wymienia funkcje tematyki historycznej w literaturze pozystywistycznej;
redaguje streszenie utworu Z legend dawnego Egiptu;
odczytuje przesłanie utworu;
wypisuje fragmenty noweli, w których jest widoczny zabieg retardacji;
twórczo modyfikuje treść noweli Bolesława Prusa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
rozmowa kierowana;
metoda aktywizująca - spacer klasowy;
metoda aktywizująca - emotikony;
SCAMPER.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
tabele dla uczniów;
treść Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa;
polecenia dla grup.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed zajęciami uczniowie przypominają sobie treści nowel, które poznali w szkole średniej lub w szkole podstawowej. Każdy uczeń powinien wybrać jedną nowelę (inną niż Z legend dawnego Egiptu) i zobrazować jej treść za pomocą kilku emotek. Swoje pomysły przedstawienia treści nowel uczniowie przynoszą na zajęcia. Propozycja ucznia do noweli Janko Muzykant mogłaby wyglądać następująco:

Faza wprowadzająca:
Praca z zadaniem domowym: Nauczyciel prosi, aby uczestnicy zajęć spacerowali po klasie i na umówiony sygnał rozpoczęli rozmowę z najbliżej znajdującą się osobą. Rozmowa powinna rozpocząć się od odgadnięcia tytułów utworów ukrytych pod emotikonami. Następnie rozmówcy poszukują cech wspólnych w obu tekstach.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Wybrane osoby odczytują na głos kolejne fragmenty tekstu Bolesław Prusa Z legend dawnego Egiptu.
Po zapoznaniu się z tekstem nauczyciel pyta m.in. o czas powstania utworu, świat przedstawiony, sposób kreacji bohaterów, poruszaną tematykę. Następnie prosi, aby uczestnicy zajęć zastanowili się nad tym, jakie cechy typowe i nietypowe dla nowel pozytywistycznych dostrzegają w tekście. Młodzież w parach uzupełnia tabelę:

Uczniowie w tych samych parach zapoznają się z multimedium bazowym, weryfikują i uzupełniają zapisy w tabeli. Po skończonej pracy wskazane przez prowadzącego osoby odczytują swoje notatki. Nauczyciel komentuje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: od 1 do 7. Rozwiązania zadań odczytywane są na forum klasy przez chętne osoby. Nauczyciel w razie potrzeby rozwija wypowiedzi uczestników zajęć i zadaje pytania pomocnicze.
Praca w grupach. Prowadzący dzieli klasę na grupy. Rozdaje polecenia i tłumaczy, na czym polega praca metodą SCAMPER:
RTXBD0X7cpYIf 
Uczniowie prezentują swoje pomysły na modyfikację noweli. Po wystąpieniu każdej z grup prowadzący pyta o cechy noweli, które będą widoczne w planowanych pracach.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Napisz nowelę, której plan stworzyłeś z kolegami i koleżankami podczas zajęć. Pamiętaj o cechach gatunku oraz odpowiednim wprowadzaniu cytatów z utworu Bolesława Prusa do własnego tekstu.
Napisz rozprawkę na około 200 słów, w której zinterpretujesz przesłanie noweli zawarte w słowach: „Patrzcie tedy, że marne są ludzkie nadzieje wobec wyroków, które Przedwieczny ognistymi znakami wypisuje na niebie”.
Materiały pomocnicze:
Bolesław Prus, Opowiadania i nowele. Wybór, oprac. T. Żabski, Wrocław 1996.
Grzegorz Tomicki,
Marne są ludzkie nadzieje
. Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa jako świadectwo literatury na rozdrożu, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie” 2008, Nr 48, s. 101‑109.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.
Zajęcia można zaplanować na dwie jednostki lekcyjne, wówczas uczniowie mogą napisać nowelę podczas zajęć.
Zadanie domowe może zostać wykonane w grupach, w których młodzież pracowała podczas zajęć.