1
Pokaż ćwiczenia:
R1YLJcqAiCJGE1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Akcja nowel pozytywistycznych była zazwyczaj sytuowana w czasach 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny i koncentrowana na losach bohaterów 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny dla określonej grupy społecznej. W późniejszej fazie rozwoju epoki pisarze coraz chętniej realizowali konwencję noweli 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny, której treść w sposób 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny przedstawiała jakąś prawdę filozoficzną. Utwór Z legend dawnego Egiptu 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny w tę tendencję – postaci Ramzesa i Horusa można rozumieć jako 1. typowych reprezentantów swojej epoki, 2. wpisuje się, 3. wyjątkowych, 4. współczesnych, 5. historycznych, 6. alegorie, 7. typowych, 8. nie wpisuje się, 9. metaforyczny, 10. tendencyjnej, 11. parabolicznej, 12. dosłowny.
RgPdAIBfbhBb81
Ćwiczenie 2
Jakie cechy typowe dla nowel pozytywistycznych posiada utwór Z legend dawnego Egiptu?
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka współczesna, 2. wyraziste osobowości bohaterów, 3. rozbudowany opis środowiska, w którym toczy się akcja, 4. operowanie kontrastem, 5. występowanie retardacji, 6. bohaterowie z niższych warstw społecznych, 7. wprowadzenie motta / uniwersalnej sentencji
11
Ćwiczenie 3

Napisz streszczenie noweli Z legend dawnego Egiptu liczące około 60 słów.

RwobEUd7oMx5R
(Uzupełnij).
ROYYzHcPycmdT1
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 4
R1B6nI9jBgqES
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Jedną z cech noweli jako gatunku jest zwięzłość. Na podstawie noweli Z legend dawnego Egiptu odpowiedz, jakie wątki drugoplanowe mogłyby się w niej pojawić, gdyby Prus postanowił rozbudować jej treść. Zapisz je w dzienniku.

R1B8UjK2upKXA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz te fragmenty noweli, w których jest widoczny zabieg retardacji, polegający na odwlekaniu punktu kulminacyjnego i sugerowaniu innego zakończenia fabuły (w tym przypadku – szczęśliwego dla Horusa).

RSWN2KUnDNoCu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Czy los niewolników wzmiankowanych w noweli można – twoim zdaniem – potraktować jako metaforę losu uboższych warstw społecznych (np. chłopów) żyjących w czasach współczesnych Prusowi? Sformułuj wypowiedź pisemną liczącą około 100 słów.

R1CRLM2RYQbtg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz rozprawkę na około 200 słów, w której zinterpretujesz przesłanie noweli zawarte w słowach: Patrzcie tedy, że marne są ludzkie nadzieje wobec wyroków, które Przedwieczny ognistymi znakami wypisuje na niebie.

R1bg2QDQSmtkI
(Uzupełnij).