Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozkład wielomianu na czynniki z użyciem wzorów skróconego mnożenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wzory skróconego mnożenia.
sprowadza wielomiany do postaci iloczynowej z pomocą wzorów skróconego mnożenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
metoda tekstu przewodniego;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat oraz cele lekcji, a następnie wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą mapę myśli zawierającą znane im już wzory skróconego mnożenia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują treści z sekcji „Przeczytaj”. Po zapoznaniu się z każdym z przykładów zgłaszają pytania i napotkane ewentualne problemy, które omawiane są na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Uczniowie metoda pucharową grają w grę edukacyjną, najpierw wyłaniają zwycięzcę w każdej z grup. Dalsza rozgrywka przeprowadzana jest wśród zwycięzców grup. Uczeń, który zdobywa puchar otrzymuje nagrodę w postaci oceny.
Następnie uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 6‑8 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑5 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Gra edukacyjna może posłużyć jako materiał służący powtórzeniu przed testem.