Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zmiana parametrów gazu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, burza mózgów, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Równanie stanu gazu doskonałego”,„I zasada termodynamiki jako zasada zachowania energii.” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią we wstępie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w krótkim wykładzie definiuje pojęcia temperatury i energii wewnętrznej gazu i wprowadza wzory określające ich zależność. Następnie stawia uczniom pytanie, jak można zmienić energię wewnętrzną, a więc i temperaturę gazu. W dyskusji uczniowie pod kierunkiem nauczyciela formułują I zasadę termodynamiki. Uczniowie zgłaszają pomysły, jak zrealizować przemianę, w której gaz pobiera ciepło, a temperatura maleje. Następny problem postawiony uczniom to pytanie, jakie mogą być inne przyczyny, oprócz zmiany temperatury, aby parametry gazu zmieniły się. W tym celu uczniowie w grupach analizują równanie Clapeyrona i zgłaszają swoje pomysły. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie referują wnioski z dyskusji w grupach, a następnie pracują z symulacją interaktywną, sprawdzając
| |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują zadania 1 - 4 obowiązkowo, do wyboru 1 zadanie spośród zadań 5 - 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację można wykorzystać jako podsumowanie lekcji, może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji jako praca domowa, jeśli nauczyciel postawi problem: „Jakie są przyczyny na poziomie mikroskopowym zmian wykresów podczas zmian parametrów gazu?” |